ACEA dringt er bij de Europese beleidsmakers en de nationale regeringen op aan om hun steun aan de automobielsector, die zich nu al meer moet inspannen om koolstofneutraal te worden, op te voeren.
“Nooit eerder is de auto-industrie blootgesteld aan zo’n riskante situatie,” zei Michael Manley, voorzitter van ACEA en CEO van Fiat Chrysler. “De crisis legt veel druk op onze industrie in een tijd waarin we al geconfronteerd worden met een fundamentele technologische verschuiving, en met een mogelijke Brexit zonder overeenkomst. We moeten dringend een oplossing vinden met zo min mogelijk gevolgen voor de arbeidsmarkt, terwijl we de nadruk blijven leggen op de klimaatuitdaging”.
“Het klimaatplan van de Europese Commissie (dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 te verminderen, nvdr) zal in deze moeilijke tijden enorme extra investeringen van onze kant vergen”, voegt Michael Manley eraan toe. “Maar dit zal nooit genoeg zijn. Als we willen dat nul-emissiemobiliteit een reële optie is voor alle Europeanen, moeten we zorgen voor een uitgebreid netwerk van oplaadpunten in heel Europa, gekoppeld aan duurzame economische stimulansen”.
ACEA roept op tot steun voor nationale herstelplannen die gericht zijn op de vraag naar voertuigen met alternatieve aandrijving (elektrisch, hybride, waterstof en aardgas…) “om het Europese economische herstel te stimuleren en tegelijkertijd de klimaatambities te verwezenlijken”.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be