Automarkt

Hoe de Europese Unie kleine sportauto’s doodt

Eén voor één slaat de Europese Unie spijkers in de doodskist van kleine sportwagens. Dit niet-agressieve autotype zal eenvoudig verdwijnen door nieuwe veiligheidsregels. Subaru en Toyota gooien nu al de handdoek in de ring.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16 feb. 2024 | Leestijd: 6 min

We wisten al dat het voortbestaan van kleine sportauto’s in gevaar was. Want als we het over sportwagens hebben, hebben we het nog steeds over verbrandingsmotoren en dus over CO2-uitstoot. In een context van drastisch verminderde uitstoot is de link snel gelegd: het is de schuld van de motoren omdat ze niet extreem zuinig of geëlektrificeerd zijn. Maar er spelen ook andere factoren mee, zoals de veiligheidsnormen. En dat is precies wat de Toyota GR86 en de Subaru BRZ de das omdoet.

Onze collega’s van Motor1 hebben informatie opgevraagd bij zowel Toyota als Subaru, die beide hebben bevestigd dat het einde van deze twee modellen – toch in Europa – nabij is. De reden: General Safety Regulations 2 (GSR2). Na 2024 besloten deze twee merken – die ongeveer identieke voertuigen produceren – om de verkoop stop te zetten, omdat de fabrikanten simpelweg niet van plan waren hun betaalbare sportwagens aan te passen om aan de eisen van de nieuwe wetgeving te voldoen. Dit zou namelijk betekend hebben dat deze auto’s volledig opnieuw moesten worden ontworpen. Ondenkbaar en onbetaalbaar.

Advertentie – lees hieronder verder

1920_2017-toyota-gt86-10

De inhoud

Maar wat houdt deze beruchte Europese GSR2-richtlijn in? Deze voorziet dat alle auto’s moeten worden uitgerust met een geavanceerd remsysteem, een camera of sensor die slaperigheid detecteert, een datarecorder (zwarte doos), een rijstrookassistentiesysteem en een snelheidslimietindicatie.

 

Volgens Toyota zouden deze auto’s volledig opnieuw ontworpen moeten worden. Onhaalbaar en onbetaalbaar dus. Dit toont aan hoe moeilijk het is voor fabrikanten om op de lange termijn een levensvatbaar businessplan op te stellen voor kleine sportwagens. Dit geldt ook voor de Supra, die haar technische basis deelt met de BMW Z4.

Toyota geeft toe dat de vereiste wijzigingen van de Europese Unie de auto volledig zouden hebben veranderd, waardoor het dynamische karakter ervan ondermijnd zou zijn geweest. Op die manier zou niemand meer interesse hebben gehad in de GT86 en de BRZ. Zo komt er dus een einde aan de GT86 en BRZ op 31 december 2024. En er is geen hoop om begin 2025 nog een voorraadauto te kopen, aangezien Europa deze zal verbieden. Wie er eentje wil, moet dus snel handelen, want we vermoeden dat noch Toyota noch Mazda voorraden zullen aanleggen.

Mazda verzet zich 

In deze context hangt er boven veel andere kleine sportwagens een zwaard van Damocles. En dat geldt ook voor de Mazda MX-5, hoewel Mazda geruststellend wil zijn. De MX-5 dateert al van 2014. Het model heeft verschillende updates gekregen en Mazda verzekert dat het model in de race blijft, en dus beschikbaar blijft voor verkoop.

mx5

Hoewel het een Europees merk is, voldoet Alpine ook niet helemaal aan de normen, met de A110 die niet aan de nieuwe goedkeuringsnormen op het gebied van actieve veiligheid voldoet. En dat zal ook niet gebeuren, aangezien Alpine bevestigt dat de kosten van de vereiste aanpassingen te hoog zouden zijn. Het model heeft echter een vrijstelling van 2 jaar gekregen, waardoor Alpine 1.500 A110’s per jaar kan produceren. Maar het aanbod zal dus beperkt zijn. En de prijzen waarschijnlijk hoog.

Het zijn dus moeilijke tijden voor kleine sportwagens. Ze zijn zelfs moordend, zoals onlangs bleek bij de Porsche Macan, waarvan de verkoop werd stopgezet omdat het model niet voldeed aan de cybersecurity-eisen vastgelegd in de EGS2-norm.

Met haar regelgevend dictatuur maakt Europa de auto-industrie kapot – net als andere dingen. De eerste fase van de GSR2-regelgeving werd van kracht op 6 juli 2022 en de geplande maatregelen zullen vanaf juli 2024 van toepassing zijn op alle nieuwe voertuigen. Het is niet te vermijden. In totaal zullen fabrikanten meer dan 25 nieuwe regels moeten naleven. En dit zijn niet de laatste, want er zullen nog meer aanpassingen komen tot juli 2029, zoals geoptimaliseerde ruiten, een nieuw geavanceerd waarschuwingssysteem voor afleiding van de bestuurder (waarschijnlijk nog ondraaglijker dan de huidige systemen), duurzamere banden en “verbeterd direct zicht om fietsers en voetgangers beter te zien”. Dit alles zal onze auto’s alleen maar complexer en duurder maken. En het is zeer waarschijnlijk dat dit niet alleen fataal zal zijn voor sportwagens. Kleine auto’s die nu nog betaalbaar zijn, zullen dat binnenkort waarschijnlijk niet meer zijn…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon