De wereldwijde verkoop van elektrische en plug-in hybride auto’s is in 2021 meer dan verdubbeld, waardoor het aandeel geëlektrificeerde auto’s op 16,7 miljoen eenheden komt. Deze toename is het gevolg van de uitbreiding van het aanbod van de merken, maar ook van de toenemende druk op de gebruikers en vooral de noodzaak om tegen 2050 koolstofneutraliteit van het vervoer te bereiken.
Hoewel deze groeicijfers indrukwekkend blijven, moet niet sowieso worden aangenomen dat de geëlektrificeerde auto zo gemakkelijk zal doorbreken, zegt de Electric Vehicle Outlook-studie uitgevoerd door BloombergNEF.
De organisatie analyseerde de globale cijfers van het wagenpark en geeft aan dat oplaadbare auto’s (inclusief hybrides) goed zijn voor 9% van de markt (6,6 miljoen stuks), terwijl voor tweewielers deze mix toeneemt tot 42%. BloombergNEF schat dat de verkoop in 2025 20,6 miljoen elektrische en plug-in hybride auto’s zal bereiken, goed voor 6% van het totale wagenpark. De organisatie geeft duidelijk aan dat de situatie van regio tot regio heel anders zal zijn vanwege het lokale beleid, maar ook door de sociaal-economische omstandigheden en de politieke wil.
Welke regio’s als locomotieven?
Volgens BloombergNEF zullen China en Europa het grootste deel van deze vloot geëlektrificeerde auto’s herbergen. Inderdaad, 39% van de totale productie van nieuwe geëlektrificeerde auto’s zal in deze regio’s op de weg komen, met een duidelijk voordeel voor China, waarvan de totale vloot dan 13% van de oplaadbare auto’s zal omvatten, tegenover 8% voor Europa. Sommige Europese landen zullen echter meer als locomotieven fungeren, zoals Frankrijk of Duitsland, met waarschijnlijk 50% geëlektrificeerde auto’s in hun nieuwe registraties.
Advertentie – lees hieronder verder
Logischerwijs kunnen we verwachten dat dit ook in België het geval zal zijn, zeker met ons bedrijfswagensysteem en de fiscale gulheid die daarmee gepaard gaat. Daarnaast zullen de Verenigde Staten achterblijven met slechts 15% geëlektrificeerde autoverkopen, volgens de schattingen van BloombergNEF. Dit kan worden verklaard door de omvang van het grondgebied, maar ook door de beperkte aanbiedingen van elektrische of hybride pick-ups, een genre dat nog steeds zeer populair blijft aan de andere kant van de Atlantische Oceaan.
BloombergNEF voorspelt verder dat de verkoop van benzine- en dieselauto’s zal blijven dalen: binnen drie jaar (2025) zal er nog eens een daling van 19% te noteren vallen, maar het zal nog tot 2027 wachten blijven vooraleer de vraag naar deze brandstoffen begint af te nemen. BloombergNEF meldt nog dat de vloot elektrische of plug-in hybride auto’s op de weg momenteel 1,5 miljoen vaten per dag bespaart, of 3% van de vraag naar brandstof voor wegtransport.
Lastige langetermijnprognoses
BloombergNEF legt verder uit dat langetermijnvoorspellingen ingewikkeld blijven, omdat we nog steeds niet weten wat de bedoelingen van sommige regio’s op dit vlak zijn. Als andere gebieden, net zoals de Europese Commissie heeft gedaan, op een bepaald moment een verbod op voertuigen met verbrandingsmotoren zouden opleggen, dan kunnen de zaken vrij snel veranderen.
BloombergNEF schat echter in dat de markt tegen 2040 goed zal zijn voor ongeveer 70 miljoen geëlektrificeerde auto’s, wat slechts 3,5 keer meer is dan de prognose voor 2025 (20,6 miljoen). Dit zou dus neerkomen op ongeveer 90% van de markt, maar op voorwaarde dat die op het huidige niveau blijft, dat met de crisis zeer laag is. De wereldmarkt zou inderdaad rond de 100 miljoen geproduceerde auto’s moeten draaien en niet rond de 80 miljoen zoals nu het geval is.
BloombergNEF geeft aan dat om tegen 2050 CO2-neutraliteit te bereiken, het noodzakelijk is, gezien de totale vervangingsratio, dat alle verbrandingsauto’s uiterlijk in 2038 bij de autodealers zijn verdwenen. BloombergNEF besluit met aan te geven dat onze planeet vandaag 1,8 miljoen oplaadpunten heeft, een infrastructuur die moet toenemen tot een bereik van 340 tot 490 miljoen om een levensvatbare omgeving voor geëlektrificeerde auto’s te hebben. Volgens de specialisten zullen deze auto’s het elektriciteitsverbruik met 27% verhogen. Het is dan ook hoog tijd dat België serieus nadenkt over zijn energietoekomst, zijn onafhankelijkheid en de efficiëntie van zijn productiebronnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be