Automarkt

Inschrijvingen ook in april rampzalig

Het aantal inschrijvingen van personenauto’s daalde in april 2022 verder, wat de dip van de eerste drie maanden van het jaar zelfs accentueerde. Alleen Duitse merken doen het goed. En dan nog…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 17 mei 2022 | Leestijd: 5 min

De crisis in de autosector is nog lang niet voorbij. De Belgische markt voor nieuwe voertuigen blijft lijden onder het gebrek aan componenten, vooral halfgeleiders. Een realiteit die nog maar eens bevestigd wordt door de cijfers van de maand april.

Het aantal inschrijvingen van personenauto’s daalde voorbije maand met -23,6% ten opzichte van april 2021. Dit leidt tot een daling van -15,9% over de eerste vier maanden van 2022 en accentueert de daling van het eerste kwartaal van het jaar (-13,5%) verder.

Advertentie – lees hieronder verder

De rangschikking blijft echter ongewijzigd met BMW op kop gevolgd door Peugeot, Volkswagen, Mercedes en Audi. Toch is situatie verschillend, want alleen Mercedes slaagt erin om de schade te beperken (-7,2%), terwijl BMW, Peugeot en Volkswagen opkijken tegen een daling van… 20%.

Audi is het enige merk dat vooruitgang boekt met +5,8%. Het is duidelijk dat de luxemerken minder last hebben van de crisis dan de anderen. Enerzijds omdat deze merken vaak al de technologische oplossingen aanbieden die aan de toekomstige voorschriften (elektrificatie) voldoen en anderzijds omdat ze op vloten gericht zijn.

Aziaten in vorm

De Aziatische merken zijn zekere waarden (en minder beïnvloed dan anderen door het gebrek aan halfgeleiders) en groeien eveneens. Toyota zag zijn verkoop stijgen met 35% en Kia met bijna 8%. Ook Dacia blijft scoren met +8%. Let ook op de spectaculaire doorbraak van het merk Lynk&Co (Geely groep, dus Volvo) met een groei van maar liefst 18.000%, aangezien de verkoop is gestegen van 5 naar 569 auto’s. Logisch!

Andere algemene merken daalden daarentegen dramatisch, zoals Ford (-30%), Opel (-35%), Skoda (-42%) en Jaguar (-55%) dat sinds het begin van het jaar slechts 386 auto’s heeft geregistreerd. Dit is duidelijk een ramp.

Tweedehandsauto’s blijven populair

comment vendre sa voiture occasion

In deze context blijft de tweedehandsmarkt het goed doen, ook al lijdt die eveneens onder een schaarste aan modellen op de markt. In april werden 48.707 tweedehandsvoertuigen verhandeld, wat een daling van bijna -20% betekent ten opzichte van 2021.

Toch doet de tweedehandsmarkt het nog steeds beter dan de nieuwmarkt, die slechts 27.345 verkopen registreerde (en een daling van -28,3%). Als we de cijfers van het eerste kwartaal bekijken, komt de daling van occasies uit op 11,3%.

Volgens de Federatie Traxio is deze situatie bijzonder opvallend, maar het is het feit dat het aanbod onvoldoende is en dat het een moeilijke zoektocht blijft naar recentere voertuigen die (nog) niet worden getroffen door de milieumaatregelen.

Prijsstijgingen

Traxio geeft aan dat de prijzen het afgelopen jaar met 15% zijn gestegen door de spanningen in de markt en in het bijzonder door de leveringsproblemen, die vooral de komst van nieuwe leasingwagens vertragen. Oudere gebruikte voertuigen vinden ook geen kopers meer of veel minder gemakkelijk, omdat Oekraïne een grote afzetmarkt was voor deze auto’s. Uit verschillende indicatoren blijkt dat de gemiddelde prijs van een tweedehands voertuig in april 2022 is gedaald, wat een primeur is sedert 18 maanden (-0,67%). Is dit een teken dat de rust weer terugkeert op de markt? Afwachten maar…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon