Is het SUV-succes tijdelijk?

SUV’s worden steeds populairder in Europa. In de eerste zes maanden van 2022 vertegenwoordigden ze 2 miljoen verkochte auto’s, een succes dat uiteraard ten koste gaat van andere categorieën.

Gepubliceerd op 15 september 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Is het SUV-succes tijdelijk?

Ondanks de crisis lijken SUV’s nog altijd aan populariteit te winnen. De Europese verkoopcijfers getuigen van hun blakende gezondheid: in de eerste zes maanden van 2022 werden 970.863 kleine SUV’s verkocht en nog eens 834.085 compacte SUV’s, goed voor bijna 2 miljoen stuks in totaal. Deze prestatie verdringt de categorie die normaliter op kop staat naar de derde plaats: het segment van de kleine auto’s of stadswagens (Renault Clio, Peugeot 208 enzovoort).

Natuurlijk is de automarkt nog lang niet hersteld, maar bepaalde tendensen bevestigen het succes van de SUV’s. Bijvoorbeeld het feit dat het segment van de kleine auto’s met 22 procent daalt, terwijl dat van de SUV’s ‘maar’ met 3 of 4 procent zakt.

Bij veel massaconstructeurs hebben de SUV-verkopen die van de middenklassers voorbijgestoken. Bij Renault doet de Captur het beter dan de Clio, Ford verkoopt meer Puma’s dan Fiesta’s. Een marktverschuiving, aangezien deze traditionele auto’s nu de helft minder worden verkocht. Het verschil is dan ook schrijnend.

Meer marge

Deze cijfers zijn natuurlijk niet alleen het resultaat van het enthousiasme van het publiek voor deze auto’s. Constructeurs duwen je vandaag ook meer richting SUV’s dan klassieke auto’s. Begrijpelijk, zeker gezien de pandemie en de onderdelentekorten. De winstmarges die ze halen op SUV’s liggen namelijk aanzienlijk hoger dan die op kleine auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

suv_captur

Nog een verklaring voor het succes van de SUV’s is dat ze nu alle autocategorieën hebben overgenomen. Je vindt ze dus in alle maten en prijzen. Soms vervangen ze ook traditionele modellen, die als minder winstgevend worden beschouwd.

Rijden we morgen allemaal met een SUV? Dat is niet zeker volgens de analisten van Dataforce, die geraadpleegd werden door Automotive News Europe. De auto’s die in de eerste helft van 2022 geleverd zijn, werden besteld tijdens of net na de lockdown, een periode waarin mensen minder konden uitgeven en zichzelf misschien een uitzonderlijk plezier deden.

De situatie kan tijdelijk zijn, vooral gezien de ontspoorde inflatie die we momenteel meemaken en die de financiële slagkracht van veel huishoudens vermindert. Ook moet worden opgemerkt dat de Peugeot 208 en de Dacia Sandero de bestsellers blijven, vaste waarden die betaalbaar zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.773 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.