De Amerikaanse gigant Kodak was al meer dan 130 jaar de onbetwiste leider in de fotografie met zijn filmrolletjes en ging in 2012 toch failliet. Zijn fout: de opkomst van digitale fotografie volledig onderschatten. Jammer, want dit was de toekomst. Sindsdien heeft Kodak overleefd dankzij verschillende licenties voor de verkoop van overheadprojectoren en camera’s, terwijl sommige merken het bedrijf betalen om het beroemde logo op hun apparaten aan te brengen.
In 2018 lanceerde Kodak zelfs Kodakcoin, een cryptomunt gewijd aan fotografen en het beschermen van hun licenties. Vandaag profileert Kodak zich als een bedrijf dat zich richt op de professionele markt (B2B) via vier divisies: drukwerk, chemie, distributie naar het publiek en bioscoop, vooral via 35 mm-films. Maar de glorieperiode is duidelijk voorbij.
Een comeback?
Kodak is dus bij zijn roots gebleven, inclusief chemie. En dit is waarschijnlijk wat het nieuwe bedrijfsidee van het merk verklaart, dat zoals geweten een historische lening van $ 765 miljoen kreeg van de regering Trump voor de productie van chemische gezondheidsoplossingen tijdens de gezondheidscrisis.
Advertentie – lees hieronder verder
Hiermee wil Kodak een comeback maken, maar dan duidelijk op een andere markt, aangezien het bedrijf zijn pijlen heeft gericht op … de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Hoezo? Door zich te specialiseren in de transformatie van polymeren. In deze context heeft het bedrijf zopas geïnvesteerd in Wildcat Discovery Technologies, een structuur gespecialiseerd in de productie van batterijen. Het idee hierachter? Het delen van kennis en het gebruik van Kodak’s peperdure machines (bijna $ 100 miljoen voor de productie van 35mm-films) om polymeren voor batterijen te produceren, net zoals Wildcat Discovery Technologies dat ook doet.
Zo kan Kodak dus een belangrijke bijdrage leveren aan een batterijproductie voor diverse toepassingen, waaronder elektrische auto’s. Het valt nog te bezien of dit plan zal lukken. Kodak gelooft er in ieder sterk geval in en is begonnen aan een uitgebreide wervingscampagne om deze nieuwe uitdaging aan te gaan en waarschijnlijk zijn onderzoek nog een beetje verder uit te breiden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be