We doken in het archieven van Gocar DATA en kwamen tot de vaststelling dat Belgen hoe langer hoe meer voor neutrale tinten kiezen.
Niets nieuws onder de zon?
In het stockbestand van auto’s uit de jaren zeventig is het aandeel grijze auto’s bijzonder klein, kleiner zelfs dan van blauwe, groene, rode en beige wagens. Kijken we naar modellen die vijf jaar jonger zijn, dan zien we dat grijs zelfs naar een absoluut dieptepunt duikt, terwijl wit en blauw hun deel van de koek min of meer behouden.
Voor occasies die teruggaan tot het begin van de jaren tachtig, zien we een opmars van grijs tot het midden van het vorige decennium, waarna de tint weer in populariteit begon af te nemen ten voordele van wit en zwart. Wit was duidelijk minder in trek in de eerste jaren na de eeuwwissel, om vervolgens weer langzaam maar zeker hip te worden, en zwart heeft de afgelopen twintig zijn populariteit behouden.
Minder opvallend, maar ook zeer duidelijk, is het feit dat beige auto’s bijna alleen voorkomen in de voorraad van voertuigen van voor de jaren negentig en dat er wat dat betreft ook van groen – zeer gewild in de nineties – amper nog een spoor te vinden is in de voorraad van recente modellen. Daarnaast waren bruine voertuigen tot enkele jaren geleden relatief goed vertegenwoordigd, en dit ongeveer tien jaar lang, maar ook die trend is voorbij.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de tweede grafiek (zie onder) maken we de vergelijking tussen “saaie” kleuren enerzijds (wit, grijs en zwart, weergegeven door grijs), en alle andere kleuren anderzijds (weergegeven door blauw). Daarop kan je duidelijk zien dat de neutrale tinten vanaf de inschrijvingen van 1971 tot het midden van de jaren negentig de overhand hebben, na enkele forse stijgingen en dalingen. In de huidige stock van moderne auto’s is deze groep zelfs goed voor meer dan 82% van het aanbod, een verdubbeling als we vergelijken met het aantal voertuigen ouder dan 40 jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be