Europa heeft onlangs een onderzoek afgerond waaruit blijkt dat de officiële verbruikscijfers van plug-inhybrides niet realistisch zijn voor consumenten. Het werkelijke verbruik van deze oplaadbare auto’s ligt tot 3,5 keer hoger. En daar is een goede reden voor: de Europese norm gaat ervan uit dat de auto tussen 70% en 85% van de tijd elektrisch rijdt, maar in werkelijkheid gebruiken plug-inhybrides slechts tussen 11 en 15% van de tijd hun batterijen. Er is dus een enorm verschil tussen de theoretische en werkelijke gebruiksduur (hoe vaak de auto elektrisch rijdt).
Daarom herziet Europa de manier waarop plug-inhybrides beoordeeld worden. Zoals de zaken er nu voor staan, zal hun gemiddelde verbruik tegen 2025 verdubbelen en tegen 2027 zelfs verdrievoudigen. Zo gaan de fiscale of ‘groene’ voordelen van deze auto’s helemaal verloren. In België werd eerder al beslist om de fiscale aftrekbaarheid voor plug-inhybride bedrijfswagens te verminderen: in 2024 100%, maar in 2025 nog maar 75%, in 2016 50%, in 2027 25% en in 2028 0%.
Veranderingen
Met zulke vooruitzichten denk je misschien dat de Europese markt voor plug-inhybrides een verloren zaak is voor autoconstructeurs. Maar dat klopt niet, want ondanks alles blijven veel merken de markt overspoelen met steeds efficiëntere modellen met vooral een steeds groter elektrisch bereik. Hoe komt dat?
Advertentie – lees hieronder verder
Er is een duidelijke verklaring voor. Door het elektrische rijbereik van plug-inhybrides te vergroten, kunnen constructeurs de voor Europa belangrijke gebruiksduur kunstmatig verhogen. Voor hetzelfde aantal gereden kilometers kan de auto langer elektrisch rijden, waardoor het brandstofverbruik de facto daalt. Daarom bieden veel merken nu PHEV-modellen aan met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwe Volkswagen Golf (19,7 kWh, 100 km), de Volkswagen Passat (19,7 kWh, 120 km), de Skoda Superb (25,7 kWh, 135 km) en de nieuwe Renault Rafale (22 kWh, 100 km). En niet alleen de Europeanen passen deze strategie toe: ook het Chinese merk MG heeft zijn nieuwste plug-inhybrides opgewaardeerd. Zo is de batterij van de HS verdubbeld tot 24,7 kWh, goed voor 121 km in elektrische modus.
De Europese regels worden dus deels omzeild. Niet helemaal, want het lost natuurlijk niet alles op. Nog een reden waarom het rijbereik van plug-inhybrides toeneemt, zijn de belastingvoordelen die nog altijd beschikbaar zijn in de twee grootste automarkten van het oude continent: Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland bijvoorbeeld moeten hybrides in de elektrische modus een rijbereik van 80 km of meer halen om te kunnen profiteren van een belastingtarief dat de helft bedraagt van dat van modellen met een verbrandingsmotor. En de strategie van de constructeurs werkt in deze twee landen: de verkoop van plug-inhybrides is sinds het begin van het jaar met 31% gestegen in het Verenigd Koninkrijk en met 17% in Duitsland.
Sterke comeback van plug-in hybrides?
Betekent dit de terugkeer van de plug-inhybride? Volgens sommige analisten toch niet. Zo denkt Dataforce dat de groei van de afgelopen maanden maar tijdelijk is, omdat de druk om 100% elektrisch te gaan te groot wordt. Het aandeel van de PHEV’s zou niet boven de 10% uitkomen. En op lange termijn zelfs nog terugvallen, ook al zullen fabrikanten hun prijzen waarschijnlijk verlagen om bedrijven en particulieren te overtuigen.
Intussen stelt de grotere elektrische actieradius constructeurs in staat om hun CO2-doelstellingen voor 2025 te halen. Die doelstellingen worden steeds strenger. Een Skoda Superb PHEV haalt nu een uitstoot van 8 g/km. Zulke plug-inhybrides kunnen ongetwijfeld bepaalde kopers overtuigen in landen waar deze auto’s nog altijd belastingvoordelen krijgen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be