Nee, de Chinezen zijn niet verantwoordelijk voor de ondergang van de Europese automerken

Europese en Westerse fabrikanten in het algemeen worden nu duidelijk bedreigd door de machtsgreep van de Chinese automerken. Voor de verklaring van dit fenomeen doen heel wat theorieën de ronde: ze hebben ons wetenschappelijk werk geplunderd en ze zorgen alleen maar voor oneerlijke concurrentie. Maar klopt dat ook? En wat als de echte redenen voor deze moeilijkheden eigenlijk bij de … Europese fabrikanten liggen?

Gepubliceerd op 11 juli 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Nee, de Chinezen zijn niet verantwoordelijk voor de ondergang van de Europese automerken

Na jarenlang bespot te zijn met hun stijlloze auto’s en verouderde technologieën, staan de Chinese auto’s vandaag de dag veel verder. De Chinese fabrikanten hebben op een paar jaar tijd een geweldige inhaalbeweging gemaakt, zelfs veel sneller dan wat de Koreaanse en Japanse fabrikanten 20 jaar geleden deden. Sterker nog: Chinese fabrikanten zijn intussen al ‘s werelds grootste exporteurs van auto’s geworden, vóór Japan. Dit is dus historische periode.

In deze context zijn Europese fabrikanten natuurlijk niet blij, omdat niets de komende golf van Chinese (vooral elektrische) auto’s lijkt te kunnen stoppen. Het moet gezegd worden dat deze Aziatische modellen alles hebben om de consumenten te verleiden, te beginnen met een zeer scherpe prijs, die voortkomt uit de volledige beheersing van de waardeketen van de elektrische auto door de Chinese fabrikanten. Het is duidelijk: ze hebben alles op alles gezet om een geweldige coup op de automarkt te laten slagen. Largo Winch zou jaloers zijn.

byd-han-rijtest-review-2022_01

Wiens schuld?

Veel Europeanen blijven natuurlijk gehecht aan de merken van ons continent. En dat is normaal. Toch leidt deze gehechtheid soms tot het aannemen van manke standpunten die vrij ver van de realiteit staan. Toegegeven, de stroom van Chinese auto’s is nog maar net begonnen en ja, hij bedreigt direct onze auto-industrie, die tot nu toe bijzonder welvarend was. Maar wiens schuld is dat?

Advertentie – lees hieronder verder

Dat is een goede vraag met een voor de hand liggend antwoord: het is een combinatie van factoren, maar een groot deel daarvan is minder de actie van de Chinese fabrikanten dan van de Europese politieke beslissingen, evenals de passiviteit van … onze constructeurs! Laten we het uitleggen.

Zoals we weten (en tenzij er een grote ommekeer komt), zal Europa de elektrische auto tegen 2035 opleggen in het kader van de energietransitie. Aangezien de Chinezen op dit vlak een aanzienlijke voorsprong hebben, wordt door een dergelijke beslissing logischerwijs een rode loper voor hen uitgerold. Vooral omdat verschillende Europese landen subsidies verlenen voor de aankoop van elektrische auto’s, ook al werden die buiten Europa geproduceerd. In Verenigde Staten is dit bijvoorbeeld uitgesloten. Daarnaast heffen de Europese overheid geen douanerechten op deze voertuigen die uit Azië worden geïmporteerd, terwijl China wel douanebarrières heeft ingesteld voor geïmporteerde voertuigen.

BYD-showroom

Ook schuld constructeurs

Daarnaast kunnen we ons de vraag stellen naar de snelle vooruitgang die de Chinese fabrikanten de afgelopen jaren hebben geboekt. En als zij dat kunnen, waarom is het dan hier niet mogelijk geweest? Heeft de Europese auto-industrie geen oogje dichtgeknepen en liever haar uitstoot verminderd door wat te knoeien in plaats van de energietransitie echt te omarmen en nieuwe sectoren op te zetten die naam waardig?

Het antwoord is uiteraard positief en wordt ook bevestigd door Michel Forissier, het voormalig hoofd engineering van Valeo die nu met pensioen is en geen blad voor de mond neemt. Tegenover Caradisiac verklaarde hij dat de Europese fabrikanten de afgelopen jaren hebben gefaald door hun hebzucht, door hun winst voortdurend te willen verhogen. Zo zijn de autoprijzen met 30% gestegen (veel meer dan de inflatie) om de marges te verhogen, wat tegelijkertijd een boulevard heeft geopend voor de Chinese merken.

Als gevolg hiervan is de verkoop van de Europese fabrikanten afgebrokkeld, net als de volumes, omdat ze niet langer verkopen aan de kortetermijnverhuurbedrijven, die veel leveren aan de tweedehandsmarkt. En dat is niet verwonderlijk, want die sector wordt nu ook bezet door de Chinezen (BYD bij Sixt, Aiways bij Hertz, etc.).

aiways-2020-les-commandes-ouvrent-fin-avril

Garages onder druk

Volgens Michel Forissier worden tevens de garagehouders bij de strot gegrepen door de Westerse merken die hen steeds onacceptabelere voorwaarden opleggen. Tot het punt dat ze zich gewoon in de armen van de Chinezen werpen.

Al deze elementen hebben de huidige situatie gecreëerd. Is het te laat? Waarschijnlijk niet. Maar het is nu echt vijf voor twaalf. Een correctie vereist een mentaliteitswijziging van de Europese fabrikanten, maar ook gecoördineerde beslissingen over het industriebeleid, zoals China heeft gedaan, en nu ook de Verenigde Staten, Canada en Mexico doen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
52.059 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
52.059 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.