Tot nu toe bleven veel Europese automobilisten lange tijd trouw aan een automerk. Onderzoeken toonden aan dat 45% van de kopers hun keuze baseerde op de reputatie van het merk. Maar deze situatie is duidelijk aan het veranderen. Volgens reclamegroep Adevinta neemt de merktrouw de laatste jaren af, vooral bij elektrische auto’s.
Het onderzoek onder 5.000 mensen toont dat de trouw aan traditionele Europese merken afneemt en dat nu 28% van de kopers eerder geneigd is een elektrische auto van een nieuw of onbekend merk te kopen dan een auto met verbrandingsmotor van hetzelfde merk.
Verantwoorde transitie
Volgens de onderzoekers van Adevinta valt dit vooral te verklaren door “de transitie naar elektrische auto’s die het speelveld gelijkmatiger heeft gemaakt”. Consumenten zijn veel minder vertrouwd met verschillende modellen van elektrische auto’s dan met modellen met verbrandingsmotoren. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de Volkswagen Golf een naamsbekendheidspercentage van 52% haalt, terwijl de elektrische evenknie, de ID.3, slechts 28% naamsbekendheid heeft en op de zevende plaats staat.
Advertentie – lees hieronder verder
Momenteel staat Tesla bovenaan qua merkreputatie onder elektrische auto’s: 48% van de ondervraagden plaatst het merk op de eerste plaats. Het Amerikaanse merk wordt gevolgd door Volkswagen (26%) en BMW (26%). Opkomende merken zoals Polestar en BYD, waar veel over gesproken wordt in de pers en die veel reclame maken, worden respectievelijk slechts door 11% en 9% van de mensen erkend om hun reputatie.
Kans voor iedereen?
Deze situatie biedt kansen voor zowel opkomende merken, die ervan kunnen profiteren, als voor traditionele fabrikanten, die door het opdrijven van de promotie hun positie kunnen handhaven. Het onderzoek van Adevinta benadrukt dat dit vooral belangrijk is voor Duitse merken, die wereldwijd een goede reputatie genieten.
Nieuwe merken zouden “een duidelijke positionering moeten creëren en hun achterstand qua reputatie op bestaande merken, die deze jarenlang hebben opgebouwd, inhalen”, aldus de analyse. Samenwerkingen spelen hierbij zeker een rol, zoals te zien bij Volkswagen en Xpeng, Leapmotor en Stellantis enzovoort.
Gemakkelijker overstappen
Volgens consultancybureau Garner, geïnterviewd door Automotive News Europe, zijn Europeanen trouwer aan hun automerk dan Amerikanen. Dat was toch het geval in het tijdperk van de verbrandingsmotor. Vandaag vinden automobilisten echter dat het aanbod van traditionele merken niet optimaal is voor elektrische auto’s. Hierdoor klinken de beloftes van sommige minder bekende – of zelfs volledig onbekende – concurrenten aantrekkelijker en kunnen ze klanten van merk doen veranderen.
Volgens het onderzoek van Adevinta overweegt bijna 40% van de ondervraagden een elektrische auto van een nieuw merk te kopen als die een groter rijbereik biedt. Andere genoemde criteria zijn een betaalbare aankoopprijs (35%) en beschikbaarheid binnen een kort tijdsbestek (26%).
Betrouwbaarheid blijft ook belangrijk voor kopers: 30% van de ondervraagden noemt dit als een doorslaggevend criterium. Volkswagen (41%), BMW (40%) en Tesla (27%) worden nog altijd als de betrouwbaarste merken beschouwd. Opkomende merken genieten nog niet van een dergelijke reputatie: Polestar (6%), MG (4%), BYD (4%) en Lynk & Co (3%) hebben nog niet het vertrouwen van het grote publiek. Volgens Adevinta zal deze trend echter veranderen naarmate het aanbod van nieuwe merken – voornamelijk uit China – groeit. Het reclamebureau maakt zich zorgen over westerse en Europese fabrikanten die geleidelijk marktaandeel verliezen. Adevinta benadrukt dat Europeanen betere elektrische auto’s moeten bouwen, vooral op het gebied van software, gebruikerservaring, rijbereik, prestaties, uitrusting en prijs.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be