J.D. Power voert elk jaar veel onderzoeken uit, vooral in de autosector. De organisatie onderzoekt de betrouwbaarheid van auto’s, maar ook de merktrouw. Voor de pandemie was die nogal stabiel en hoog, maar het lijkt erop dat de klanten tegenwoordig minder overtuigd zijn. “Omdat de beschikbaarheid van auto’s toeneemt en het aanbod op de markt groeit, is de loyaliteit van consumenten dit jaar in het algemeen afgenomen”, verklaart Tyson Jominy, Vice President of Data & Analytics bij J.D. Power.
Het onderzoek van J.D. Power focust op aankopen die gebeurden tussen september 2022 en augustus 2023 en toont het percentage van eigenaars die hetzelfde merk kiezen als hun auto vervangen moet worden. Uit de analyse blijkt dat eigenaars hun auto’s langer houden, vooral door de bevoorradingstekorten tijdens corona. Daardoor hebben sommige kopers hun auto langer moeten houden. En dat leidde dan weer tot meer kopers die geconfronteerd werden met defecten.
“Nu de situatie verbetert, willen mensen in een ander model rijden en zijn ze minder trouw aan hun merk. Toch hebben verschillende merken die bovenaan de ranglijst staan – vooral omdat ze weten hoe ze aan de verwachtingen van de klant moeten voldoen – ongeveer dezelfde klantentrouw tegenover voorgaande jaren”, merkt J.D. Power op.
Advertentie – lees hieronder verder
Winnaars
Het onderzoek vond voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats op de Amerikaanse markt. De studie verdeelt de resultaten in vijf categorieën: premium, premium SUV, mainstream, mainstream SUV en pick-up. Van de mainstreammerken kwam Toyota voor het tweede achtereenvolgende jaar als beste uit de bus. Met een loyaliteitspercentage van 60 procent ligt Toyota ver voor op zijn dichtste rivaal Honda (55 procent).
In de premiumcategorie spant Porsche de kroon met een vernieuwingspercentage van 56,8 procent. Hiermee ligt het voor op Mercedes (50,5 procent). Bekijken we echter alleen de SUV’s, dan geniet Volvo het meeste vertrouwen met een loyaliteitspercentage van 56,5 procent. BMW komt hier op de tweede plaats met 56,1 procent.
Alweer Japanners
In de mainstream SUV-categorie staat Subaru bovenaan met een opmerkelijk loyaliteitspercentage van 61,1 procent. Hoewel Subaru relatief onbekend is in onze contreien, is het een groot succes aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, vooral door zijn betrouwbaarheid. In dezelfde SUV-klasse komt Toyota op de tweede plaats (60,5 procent).
Het komt niet als een verrassing zijn dat de pick-upcategorie erg Amerikaans getint is, met de onverwoestbare Ford F-150 die in de smaak valt bij veel kopers (64,5 procent). Maar ook hier overtuigt Toyota, met een tweede plaats (60,4 procent van de aankoopintenties). Spijtig dat zulke onderzoeken bij ons niet verschijnen…
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be