De onafhankelijke organisatie Consumer Reports bestaat al negentig jaar in de Verenigde Satetn en adviseert Amerikanen jaarlijks over hun aankopen, vergelijkbaar met Test-Aankoop in België en 60 Millions de Consommateurs in Frankrijk. Het aanbod is breed: van huishoudelijke apparaten en vakanties tot IT-apparatuur en, natuurlijk, auto’s. Voor die laatste verzamelt Consumer Reports duizenden gegevenspunten om een ranglijst van de meest betrouwbare merken samen te stellen.
Dit jaar brengt een onverwachte verrassing: Toyota en Lexus staan niet langer bovenaan de ranglijst van meest betrouwbare merken. En shock! De nieuwe koploper? Subaru - ook een Japans merk en een relatief onbekende naam in onze regio, maar razend populair in de VS, waar het merk jaarlijks meer dan 600.000 auto’s verkoopt. De ranglijst van Consumer Reports zit vol verrassingen. Niet alleen is Toyota gezakt, maar ook merken als Mercedes, Porsche, Ram, Mini, Lincoln, Land Rover, Chrysler, Dodge en Mitsubishi ontbreken volledig. De reden? “Onvoldoende gegevens”, aldus het bedrijf. Dit komt doordat de organisatie niet werkt met technische inspecties, maar met enquêtes onder eigenaren. Zonder voldoende reacties wordt een merk simpelweg uit de lijst geschrapt. Vreemde manier van werken.
Goede reden
Hoewel Subaru de kroon pakt als meest betrouwbare merk, volgen Lexus en Toyota op korte afstand met respectievelijk 65 en 62 punten (op 100), tegenover Subaru’s 68 op 100. Daarna komen Honda/Acura en Mazda, gevolgd door Audi op de 7de plaats. BMW, Kia en Hyundai sluiten de top 10 af. Buick deelt een positie met Nissan, terwijl Tesla iets lager staat op de 17de plaats. Volkswagen volgt kort daarna met een score van 34 op 100.
Advertentie – lees hieronder verder
De terugval van Lexus en Toyota in de betrouwbaarheidsranglijst is vrij logisch te verklaren. Betrouwbaarheid komt immers voort uit controle over het productieproces en continuïteit in de productontwikkeling, wat ruimte biedt voor langdurige optimalisatie.
Precies Subaru heeft dat proces momenteel goed in de hand. Het merk blijft vasthouden aan zijn beproefde boxermotoren en produceert slechts een beperkt aantal hybride modellen (zoals de Subaru Forester e-Boxer) en nauwelijks elektrische auto’s. De enige uitzondering is de Solterra, maar deze is feitelijk een kloon van de Toyota bZ4X - en geen volumemodel voor Subaru. Deze stabiliteit in het aanbod speelt in het voordeel van Subaru.
Toyota van zijn kant heeft zich gewaagd aan innovatie met nieuwe technologieën, zoals plug-inhybrides (RAV4 Plug-in) en volledig elektrische auto’s, waaronder de bZ4X, die breder beschikbaar is dan Subaru’s Solterra. De lancering van de bZ4X verliep echter niet zonder problemen. Logischerwijs kon ook de positie van Lexus, met de introductie van nieuwe plug-in en elektrische modellen, alleen maar dalen.
Meer dan mechanische problemen
Bij het opstellen van de ranglijst kijkt Consumer Reports niet alleen naar mechanische, elektrische of elektronische problemen. Ook kleinere ongemakken, zoals rammeltjes, parasitaire geluiden en de interieurkwaliteit, worden meegewogen in de beoordeling.
CR 2025 Automotive Report Card
1. Subaru (68/100)
2. Lexus (65/100)
3. Toyota (62/100)
4. Honda (59/100)
5. Acura (55/100)
Mazda (55/100)
7. Audi (54/100)
8. BMW (53/100)
9. Kia (51/100)
10. Hyundai (50/100)
11. Buick (48/100)
Nissan (48/100)
13. Ford (44/100)
14. Genesis (40/100)
15. Volvo (38/100)
16. Chevrolet (37/100)
17. Tesla (36/100)
18. Volkswagen (34/100)
19. Jeep (33/100)
GMC (33/100)
21. Cadillac (27/100)
22. Rivian (14/100)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be