Auto-industrie

“Opvallende” tendens op Belgische stockwagenmarkt

Geschreven door Joris Bosseloo | 30/01/2021

Dat benzine diesel heeft onttroond, mag geen geheim meer wezen. Die wissel van de macht is ook doorgedrongen op de markt van recente tweedehandsauto’s en nieuwe stockwagens, maar daarmee is het volledige verhaal nog niet verteld. We namen de laatste cijfers van Gocar DATA erbij en kwamen tot enkele opvallende conclusies.

Als we het huidige wagenaanbod bekijken in functie van bouwjaar en motorisatie, blijkt dat auto’s die tussen 2006 en 2017 voor het eerst werden ingeschreven, voor het grootste deel diesels zijn. Het verschil tussen diesel en benzine is het grootst bij voertuigen van 2011, want die koekverdeling bestaat voor 69,1% uit diesels (op de grafieken onder dit artikel weergegeven in het blauw), voor 28,6% uit benzines (grijs) en bevat meer “alternatieve” modellen die draaien op CNG en LPG (geel) dan dat ze over een elektrische en hybride aandrijving beschikken (paars).

Betrekken we jongere voertuigen die vandaag te koop staan bij de analyse, dan zien we dat hoe recenter de eerste inschrijving, hoe groter het aandeel van alternatieve motorisaties en van hybrides en elektrische modellen wordt, maar ook dat benzine steeds meer terrein wint ten koste van diesel. De enige uitzondering wat dit laatste betreft, zijn auto’s van 2015, want daarvan staan nu meer diesels te koop dan van modellen die een jaar ouder zijn en wordt exact hetzelfde percentage als van wagens van 2013 opgetekend (65,3%).

Bij jongere vierwielers gaat de curve onophoudelijk naar beneden: wagens van 2016 bestaan voor 61,8% uit diesels en van 2017 voor 51,5%, maar de echte machtswissel vindt plaats voor auto’s vanaf 2018 (41,9% diesel tegenover 50,8% benzine). Voor modellen 2019 wordt zelfs respectievelijk 37,8% en 53,3% opgetekend. Nog opvallender is dat hybrides en elektrische een serieuze stap vooruit hebben gezet in 2020 (meer dan een verdubbeling dan de voorraad van auto’s uit 2019) én dat het aanbod van nieuwe benzinewagens hierdoor onder de 50% is gedoken. In concrete cijfers: van alle stockwagens van 2020 die momenteel te koop worden aangeboden, rijdt 49,6% op benzine, 35,4% op diesel, 5,4% op CNG of LPG en wordt 9,7% (deels) elektrisch aangedreven. Hybrides en EV’s zitten dus duidelijk in de lift en hun aandeel zal in de komende jaren ongetwijfeld alleen maar blijven stijgen.

Cijfers:

Trefwoorden

Lees ook

Vind vandaag nog uw auto

Auto's