Waarom de 1ste elektrische Bentley voor een revolutie kan zorgen

Sinds de release van het studiemodel de EXP 100 GT bestudeert Bentley de verschillende technologieën omtrent elektriciteit. De Britse fabrikant wil graag kiezen voor vastestofbatterijen die veel voordelen bieden.

Waarom de 1ste elektrische Bentley voor een revolutie kan zorgen

Vandaag bevatten de batterijen van de meeste elektrische auto’s vloeibare elektrolyten, waardoor de ionen in het geval van een lithium-ionbatterij van de ene naar de andere elektrode kunnen bewegen. Bentley ziet dat anders, althans volgens CEO Adrian Hallmark, die de ambitie koestert om de elektrische mobiliteit te revolutioneren door te vanaf 2025 te experimenteren met zogenaamde vastestofbatterijen.

Wat zijn de voordelen?

De voordelen van dit type batterij zijn talrijk: in tegenstelling tot de accu’s met vloeibare elektrolyten zijn vaststofbatterijen niet brandbaar. Dit maakt het mogelijk om nieuwe materialen te gebruiken met een hoge capaciteit en/of zeer hoge spanning. Ze kunnen compacter en lichter zijn, maar ook veel efficiënter. “Ze zijn 30% lichter dan lithium-ionbatterijen voor hetzelfde vermogen. Stel je voor dat de accu’s in een (Jaguar) I-Pace van 720 kg naar 500 kg zouden gaan: dat zou een groot verschil maken”, aldus Hallmark aan Auto News. Bovendien kunnen deze accu’s anders worden geïntegreerd in het ontwerp van het voertuig, in tegenstelling tot “vloeibare” accu’s die altijd in de vloer zitten.

Eén ding is zeker: als Bentley ooit een 100% elektrisch model presenteert, zal het perfect passen bij de filosofie van het merk om GT’s te produceren die zonder bij te “tanken” lange afstanden kunnen rijden. Dat belooft dus…