Skoda heeft dus de vierde generatie van de Fabia onthuld. Sinds 1999, toen de eerste generatie werd gelanceerd, heeft deze Tsjechische veelzijdige wagen een breed publiek weten te verleiden dankzij zijn algemene kwaliteiten, zijn functionaliteit en zijn scherpe prijzen. Het modeljaar 2021 is zopas gelanceerd. Het gepaste moment voor een overzicht en wat meer uitleg bij de belangrijkste evoluties van deze nieuwe generatie.
1. Steeds groter
De Skoda Fabia deelt zijn technisch gedeelte nog steeds met de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Als gevolg hiervan erft hij ook het MQB A0-platform en profiteert daarvan om weer wat te groeien. Het bereikt nu een lengte van 4,11 m (+11 cm), waardoor hij ook nu weer zeer veel interieurruimte voor zijn klasse biedt, omdat de wielbasis alleen al met meer dan 9 cm toeneemt.
Advertentie – lees hieronder verder
Ter hoogte van de schouders wint hij 5 cm aan breedte. Deze toename van de afmetingen komt alle passagiers ten goede, maar ook de koffer die nu een volume van 380 liter biedt, wat een keurige waarde voor deze categorie is.
2. Vol snufjes
De slogan van Skoda is “simply clever“, een stelregel die uiteraard verwijst naar de uitstekende prijs/prestaties/kwaliteit/ruimteverhouding van de modellen van het Tsjechische merk, maar ook naar de vele snufjes die je in het interieur en elders terugvindt.
We tellen 43 snufjes allerhande, waaronder de ijskrabber in de tankklep, de trechtervormige vuldop voor de ruitenwisservloeistof of de paraplu in de bestuurdersdeur. Dat is nog klassiek.
Maar je vindt ook verschillende opbergmodules in de koffer, een penhouder en een creditcardhouder in het centrale opbergvak, vakjes voor smartphones aan de achterkant van de voorstoelen (voor de achterpassagiers dus) of een USB-C-aansluiting in de binnenspiegel waarmee je een dashcam kan aansluiten.
3. Enkel nog benzine
Kleine auto’s hebben zich de voorbije jaren grotendeels van de diesel afgekeerd, omdat hun prijsniveau en commerciële mogelijkheden tegenwoordig nauwelijks verenigbaar zijn met de kosten van de zuiveringstechnologie die nodig is voor zelfontbrandingsmotoren. Als gevolg hiervan bestaat het gamma nog enkel uit benzineversies met een 1.0 driecilinder die 65 tot 80 pk ontwikkelt in de atmosferische versie en van 95 tot 110 pk in de turbovarianten.
Het aanbod wordt aangevuld met een 1,5 liter turbo van 150 pk. Skoda heeft momenteel nog geen RS-versie, noch een plug-inhybride gepland.
4. De break komt later
Skoda heeft altijd op de gezinnen gemikt. Het was inderdaad één van de eerste constructeurs die een breakversie (Combi) van zijn basismodel heeft aangeboden. Ideaal voor gezinnen, want deze modellen hebben zich altijd onderscheiden door hun grote veelzijdigheid. Skoda had een tijdje concurrentie van o.a. de Polo stationwagon, Clio break of 206 SW, maar staat nu alleen op deze markt en is blijkbaar niet van mening dat de Kamiq een breakmodel kan vervangen.
De komst van een nieuwe Combi-versie is dus zeker te verwachten, maar niet voor 2023. Volgens de eerste informatie zou het koffervolume meer dan 550 liter bedragen, ruimschoots boven de 400 liter van de Kamiq dus.
5. Waarschijnlijk duurder
De Tsjechen beloofden een instapprijs van minder dan 14.000 euro, maar de Belgische prijslijst laat een andere realiteit zien. De basisprijs van een 1.0 TSI van 60 pk begint bij 16.055 euro en die van een turbo (95 pk) bij 17.865 euro. Kortom, de kleine Tsjech is ook op dit vlak goed meegegroeid. Hij is nu duurder dan een Seat Ibiza, maar gelukkig wel nog steeds goedkoper dan de Volkswagen Polo, anders zou het helemaal te gek zijn geweest!
Zijn troeven: ruimte en een interessant niveau van uitrusting, met onder andere led-verlichting, airco, een audiosysteem en een Bluetooth-verbinding.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be