Omdat de schulden zich bleven opstapelen, had Takata geen andere keuze dat zich op 26 juni failliet te laten verklaren. De voormalige Japanse reus geeft aan dat de activiteiten worden verdergezet door Key Safety Systems (KSS), een Amerikaanse toeleverancier die in Chinese handen is. De transactie is goed voor 1,4 miljard euro maar het kan niet meteen de spons vegen over de schuldenberg van 8 miljard dollar die werd opgebouwd.
Aan de basis van deze alarmerende cijfers ligt de slechte reputatie van de defecte Takata-airbags. Takata wordt verantwoordelijk gehouden voor de door van wereldwijd minstens 16 mensen. Vervolgens realiseerde het merk de grootste terugroepactie ooit waarbij ruim 100 miljoen voertuigen van de meest uiteenlopende merken betrokken waren. Het bedrijf maakt recent ook een overeenkomst met de Amerikaanse justitie zodat het niet langer werd vervolgd.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be