De boodschap van Tesla-baas Elon Musk lokte logisch gezien heel wat reacties uit. Want een elektrische auto zonder lader aanbieden is toch te gek voor woorden. Bij elk elektrisch toestel krijg je een lader, anders kan je het natuurlijk niet gebruiken.
Toch hoort er enige nuance in deze aankondiging. Musk had gegevens waaruit blijkt dat de meeste Tesla-rijders hun auto vooral opladen aan een Supercharger van het merk of aan een laadpaal thuis waaraan meteen een kabel met stekker is voorzien. Daardoor wordt de ‘mobile connector’ inderdaad door sommigen amper gebruikt en zou die uit de standaarduitrusting geschrapt kunnen worden.
Dat gebeurde intussen op de Amerikaanse markt. Maar na talrijke verontwaardigde reacties van het publiek lanceerde Musk de boodschap dat tegelijk deze mobile connector, de losse laadkabel die je meeneemt in de wagen, de helft goedkoper zou worden – $ 200 in plaats van $ 400 – én meer adapters zou krijgen. Zo’n kabel kan immers nog steeds belangrijk zijn als je op verplaatsing (vakantie, bezoek, …) verplicht bent om op te laden aan een gewoon huisstopcontact, enz.
Advertentie – lees hieronder verder
Tesla Wall Connector aansmeren
Verschillende waarnemers menen echter dat hier meer achter schuilgaat. Zo adviseerde Musk de klanten eveneens om op tijd een Tesla Wall Connector – de thuislader – te laten installeren als ze hun elektrische auto bestellen. Een degelijke oplossing om thuis vlot en veilig te laden die het bedrijf uiteraard extra geld in het laadje brengt…
Dit verhaal doet denken aan Apple dat de nieuwe iPhone 12 zonder laadkabel levert, zogezegd omwille van milieuredenen, terwijl dat onderdeel nog wel los te verkrijgen is. Het lijkt dus pure platte commercie om de laadkabel afzonderlijk én extra te kunnen verkopen. Een bedenkelijke praktijk van Tesla, die voor alle duidelijkheid nog niet in Europa geldt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be