Alle constructeurs zitten in een kwetsbare situatie: er is de economische context, er zijn stijgende prijzen en ze ervaren nog steeds tekorten (door een gebrek aan productiecapaciteit) aan bepaalde materialen zoals lithium. Dat laatste is essentieel voor de productie van batterijen en uitgerekend die zijn noodzakelijk om de elektrische auto op de grote schaal te laten doorbreken.
Niet alleen de productie van lithium vormt een probleem, er is ook een tekort aan raffinagecapaciteit van dit metaal. Carlos Tavares zag de bui al eerder hangen, toen hij stelde dat er al vanaf 2024 een tekort aan batterijen zou ontstaan.
Het spreekt voor zich dat deze situatie bijzonder problematisch wordt voor merken die uitsluitend elektrische voertuigen bouwen. Tesla zit eveneens in die situatie en overweegt ernstig om in Texas een raffinagebedrijf, uiteraard in de buurt van de Gigafactory, op te richten.
Minder afhankelijk worden
Advertentie – lees hieronder verder
In die productiesite wil Tesla lithium verwerken tot lithiumhydroxide, dat cruciaal is voor de batterijproductie van voertuigen. Het doel is om niet langer afhankelijk te zijn van landen als China, Chili, Argentinië en Australië voor de aanvoer deze kostbare grondstof, die steeds moeilijker vindbaar is.
Tesla heeft een aanvraag ingediend bij de Texas Comptroller of Public Accounts om deze raffinagesite te mogen bouwen. We weten dat Musk bijzonder gesteld is op deze Amerikaanse staat, omwille van het gunstige belastingstelsel.
Het is ook om die reden dat de Tesla-topman recent zijn hoofdkwartier heeft verplaatst van Palo Alto (Californië) naar Texas. Tesla ziet het fiscaal gunstig regime andermaal als een voorwaarde om het raffinaderijproject daar te realiseren. Als er groen licht komt, kunnen de werkzaamheden snel van start gaan, zodat de fabriek mogelijk al in 2024 operationeel kan zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be