De resultaten zijn verbluffend en de vele investeerders in het Californische bedrijf hadden er tot voor kort zelfs niet op durven hopen. In 2021 brak Tesla al een record door net niet de grens van een miljoen verkochte auto’s te halen.
Deze positieve trend lijkt zich momenteel voort te zetten, want in het eerste kwartaal van 2022 leverde Tesla 310.048 auto’s, of 67 procent meer dan in dezelfde periode in 2021. De conjunctuur lijkt dus zeer positief, al moeten we ook wijzen op een iets tragere groei in vergelijking met het laatste kwartaal van 2021 (+0,4 procent).
Duitse Gigafactory als joker
Analisten mikten op een productie/levering van 317.000 auto’s, maar dat was natuurlijk buiten de nieuwe onderbrekingen in de toeleveringsketen gerekend die de afgelopen weken opdoken. Bovendien ligt de Chinese Tesla-fabriek al meerdere dagen volledig stil wegens het ‘zerocovidbeleid’ van China, wat de zaken er niet gemakkelijker op maakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Hoe dan ook blijft Tesla met zijn nieuwe verkooprecord op koers en doet de Amerikaanse constructeur het beter dan zijn directe concurrenten. Of het nu gaat om Toyota of General Motors, allemaal kampen ze met een – soms erg grote – daling van de verkoopcijfers.
Ook in China
In China, de grootste automarkt van de wereld, breken ook nationale merken leveringsrecords, hoewel de economische situatie er niet zo goed uitziet wegens de inflatie (algemene prijsstijgingen door de geopolitieke spanningen) en vooral de heropflakkering van de epidemie die tot strenge lockdowns leidt. Xpeng, Nio en Li (om maar enkele merken te noemen) zetten records neer: Xpeng leverde 34.561 stuks in het eerste kwartaal (+159 procent), terwijl Li Auto verklaarde dat het 31.716 voertuigen leverde, een stijging van 152,1 procent tegenover 2021. Tot slot noteerde Nio 25.768 voertuigen in dezelfde periode, een stijging van 28,5 procent tegenover een jaar eerder.
Dit enthousiasme voor elektrische auto’s bewijst dat de transitie in China en in bepaalde westerse landen helemaal begonnen is. Het valt te verwachten dat deze situatie ook snel overwaait naar ons land. Hoewel er geen fiscale stimulus of premie voor particulieren bestaat, schakelen de bedrijfsvloten de komende maanden wel snel over wegens de gunstige fiscaliteit. Opmerkelijk is ook dat de traditionele of historische merken niet zo sterk aanwezig zijn op de markt van de elektrische auto’s. Maar dat valt wellicht te verklaren doordat zij kampen met tekorten, voor hun grondstoffen meer afhankelijk zijn dan China en de shift naar elektrisch later hebben ingezet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be