“Vroeger werd de strijd beslecht via het aantal gebouwde auto’s en aangetrokken klanten. Vandaag moeten we het hoofd bieden aan nieuwe rivalen, in groeimarkten en bij hightechbedrijven zoals Apple en Google. Een strijd zonder voorgaande en zonder richting is zo begonnen”, zo vertelde Toyota-CEO Akio Toyoda tijdens de aankondiging van de samenwerking.
Het akkoord voorziet dat Toyota zich voor 5 procent inkoopt bij Mazda, terwijl die laatste 0,25 procent van de aandelen van Japans grootste autobouwer in handen krijgt. De twee constructeurs plannen ook de gezamenlijke bouw van een fabriek in de Verenigde Staten om er SUV’s en de berline Corolla te gaan maken. In die site zouden jaarlijks 300.000 auto’s worden gemaakt, 4.000 werknemers in dienst worden genomen en er zou 1,6 miljard dollar worden geïnvesteerd.
Tot slot versterken Toyota en Mazda ook hun samenwerking op het vlak van elektrische auto’s, een domein waar de twee merken op dit moment met een achterstand kampen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be