De markt voor mobilhomes floreert als nooit tevoren. Dat liet zich de voorbijgaande jaren zien in sterk stijgende verkoopcijfers en de introductie van nieuwe spelers. Maar de markt is niet immuun voor verschuivingen, want voor het eerst zijn er in België meer tweedehands kampeerwagens ingeschreven dan nieuwe. Dat blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio over de eerste negen maanden van 2024. Deze opvallende trend op de campermarkt wordt onder meer toegeschreven aan de stijgende prijzen van nieuwe modellen en een groeiend aanbod van occasies.
In de periode van januari tot en met september van dit jaar werden er 5.301 tweedehands kampeerwagens ingeschreven, een stijging van vlotjes 18,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking daarmee werden er 4.807 nieuwe kampeerwagens verkocht. Deze daling van 2,7 procent is licht, maar volstaat voor de verkoop van tweedehandse campers om de nieuwmarkt te overvleugelen.
Corona-effect en prijsstijgingen
Volgens Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, is de blijvende interesse in kampeerwagens mede het gevolg van de coronapandemie. “Veel mensen die tijdens de lockdowns een camper kochten, blijven trouw aan deze manier van reizen. De markt is sinds de piek in 2021 wel licht gedaald, maar toch blijft de vraag naar campers hoog,” aldus Rylant. Het totale aantal kampeerwagens in België is sinds 2017 met ruim 30 procent gestegen en telt nu meer dan 83.000 exemplaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat de populariteit op de tweedehandsmarkt groeit ligt dus voor belangrijke mate aan de stijgende prijzen van nieuwe zwerfwagens. Deze modellen zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden, omdat de vraag het aanbod oversteeg en de productie te lijden had onder een kosteninflatie door steeds duurdere onderdelen en grondstoffen. Dat heeft veel potentiële kopers naar de occasiemarkt gedreven. “Voor veel mensen zijn jonge tweedehandse campers aantrekkelijker, niet alleen vanwege de lagere prijs, maar ook omdat ze vaak compleet uitgerust zijn,” legt Dirk Van Eyck van Dicar, een van de grootste verdelers van kampeerwagens, uit.
Ook de voorkeur verandert
Daarnaast laat de markt ook een verschuiving in voorkeur zien. De zogenaamde pop-upcampers, bestelwagens met een uitklapbaar slaapcompartiment zoals de bekende California van Volkswagen, boeren achteruit. Hoewel ze de afgelopen jaren zeer in trek waren, is er nu sprake van een overaanbod op de nieuwmarkt. Zijn Volkswagen en Mercedes vaste waarden in deze categorie, dan kregen ze de afgelopen jaren het gezelschap van Fiat, Ford en Renault die hun eigen bestelwagens tot rijdende tenten begonnen te verbouwen. “Het segment van de pop-upcampers lijkt over zijn hoogtepunt heen”, aldus Van Eyck “Andere modellen, zoals half- en volledige integraalmobilhomes, doen het daarentegen wel goed. Zij spreken een iets ouder publiek aan, dat al langer met de camper reist.”
De nieuwmarkt is dus eveneens in beweging en dat heeft tot een troonswissel geleid. Zo heeft het Italiaanse merk McLouis dit jaar Volkswagen van de eerste plaats gestoten, met 460 ingeschreven campers. Volkswagen volgt met 443 inschrijvingen. Deze terugval is deels te wijten aan een generatiewissel van de California, en aan de eerder vermelde afnemende populariteit van pop-upcampers in het algemeen.
Ook de opkomst van elektrische auto’s heeft trouwens een invloed op deze markt. Steeds meer caravanbezitters stappen namelijk over op mobilhomes vanwege het beperkte sleepvermogen van elektrische wagens. Dat blijkt vooral het geval voor liefhebbers van zwaardere caravans die nu de overstap wagen. Het zorgt ermee voor dat de vrijetijdssector gezond blijft. “We verwachten dat de interesse in campers de komende jaren verder zal toenemen”, besluit Rylant.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be