In 2020 en 2021, toen de crisis volop woedde nieuwe auto’s met moeite bij de dealers geraakten, kreeg de markt van de tweedehandswagens de wind in de zeilen. In 2021 bedroeg de stijging 7,5 procent, tot bijna 710.000 verkochte auto’s. Op dat moment sprongen de kopers op alles wat nog beschikbaar was, wat de prijzen voor tweedehandswagens gevoelig deed stijgen.
Maar zoals altijd verloopt de geschiedenis in cycli en vandaag volgt een terugslag voor de tweedehandswagens. Terwijl de verkoop van nieuwe auto’s opnieuw aanzwengelt maar nog niet helemaal hersteld is, kleurt de tweedehandsmarkt rood. In 2022 daalde ze met 9,4 procent volgens Traxio, de federatie die ongeveer 10.000 bedrijven uit de mobiliteitssector vertegenwoordigt. Kijken we in detail naar de volumes, dan gaat het om een verlies van 67.000 eenheden in 2022, wat de tweedehandsmarkt terugbrengt tot 642.669 auto’s of nauwelijks meer dan het slechtste resultaat ooit in 1997 (624.835 verkochte auto’s).
Analyse en toekomst
Traxio verklaart deze slechte prestatie door verschillende factoren. Er is in de eerste plaats de onzekerheid voor de consument, maar ook de stijgende kosten van het levensonderhoud en vooral van energieproducten. Traxio herinnert er ook aan dat de tweedehandsmarkt op een uitzonderlijk hoog niveau stond omdat de auto-industrie twee jaar in crisis verkeerde.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de federatie is het belangrijk dat het marktevenwicht zich herstelt. Een laatste factor wordt niet genoemd door de federatie, maar is wellicht ook van invloed: de hoge prijzen van tweedehandsauto’s, die in 2021 en 2022 15 tot 20 procent duurder werden. Deze ‘nieuwe tarieven’ kunnen geïnteresseerden afschrikken, want van een terugkeer naar de normale situatie is nog geen sprake.
Markt voor nieuwe auto’s stijgt
De markt van de nieuwe auto’s herstelde zich in 2022, vooral aan het einde van het jaar, met stijgingen van 21,6 procent in oktober, 23,4 procent in november en 20,6 procent in december in vergelijking met 2021.
Wat brengt de toekomst? Niets is zeker, vooral op de tweedehandsmarkt waar er veel schommelingen en verrassingen opduiken. Wel is duidelijk dat de tweedehandsmarkt vooral particulieren aanspreekt en dat de prijsstabilisatie die de volgende weken en maanden verwacht wordt de consument weer vertrouwen kan geven. Tot slot geven we nog mee dat Volkswagen het populairste tweedehandsmerk is (12,2 procent van het totaal), gevolgd door BMW (9,5 procent), Opel, Mercedes en Peugeot. De populairste modellen zijn de Volkswagen Golf en Polo, Opel Astra, BMW 3 Reeks en Ford Fiesta, zowat hetzelfde als in 2021. Niets is zeker, maar alles verloopt in golven…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be