De tweedehandsmarkt gaat door een moeilijke periode. Na twee uitzonderlijk goede jaren door de covidcrisis waarin eerst garages gesloten werden en daarna de productie van nieuwe auto’s vertraagde door onderdeeltekorten, gaat de markt voor tweedehandswagens sinds enkele maanden achteruit. Volgens sectorfederatie Traxio daalde de verkoop alleen in september met 13,6 procent tegenover 2021 en met 9,7 procent tegenover 2020.
In september 2022 wisselen 53.111 tweedehandswagens van eigenaars, wat de totale achteruitgang in de eerste negen maanden van het jaar op 11 procent brengt (60.095 wagens minder). Filip Rylant, woordvoerder van Traxio, verklaart deze situatie: “Na de positieve cijfers in 2021 merken we dat de tweedehandsmarkt voor personenwagens maand na maand moeilijke tijden beleeft. Voor de achtste opeenvolgende maand daalde in september het aantal inschrijvingen.”
Volgens deze expert zijn de toegenomen levensduurte, de energiecrisis en het veiligheidsrisico in het Oosten allemaal factoren die het consumentenvertrouwen negatief beïnvloeden. Dat heeft een impact op de koopintenties. Bovendien heeft de tweedehandsmarkt te kampen met een laag aanbod van jonge occasies met een lage kilometerstand, waardoor de prijzen hoog blijven en kopers minder snel te overtuigen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Tweedehandsmarkt blijft de grootste
In absolute cijfers blijft de tweedehandsmarkt 72 procent groter dan die voor nieuwe auto’s. Er werden in de eerste negen maanden van 2022 281.490 nieuwe auto’s ingeschreven tegenover 484.531 occasies. Zal de verhouding tussen nieuw en tweedehands omkeren? Volgens Traxio is het nog veel te vroeg om dat te zeggen, want pas eind 2023 wordt een normalisatie van de crisis van halfgeleiders verwacht.
De moeilijkheid vandaag is het tekort aan beschikbare jonge tweedehandswagens. De vraag is volgens Traxio zo groot dat een occasie met zeer weinig kilometers vandaag verkocht kan worden voor de prijs van een nieuwe. Of toch bijna. Nog een probleem: veel modellen zijn simpelweg onvindbaar want de meeste auto’s die nieuw geleverd worden, zijn SUV’s. Het is dus zeer moeilijk om de hand te leggen op een stadswagen of grote gezinsbreak. Volgens de specialisten is er ook een conjuncturele trend, want verkopers zien een positieve evolutie voor oktober.
Volkswagen en BMW op kop
Volkswagen en BMW blijven bovenaan de lijst de bestverkochte merken van tweedehandswagens, voor Opel, Peugeot en Mercedes. Tot de populairste modellen behoren de Volkswagen Golf (2.402 stuks) en de Volkswagen Polo (1.866 stuks), gevolgd door de BMW 3 Reeks (1.422 stuks), de Ford Fiesta (1.266 stuks) en de Renault Clio (1225 stuks).
Als we kijken naar de motoren, dan zien we dat de daling van diesel zich voortzet: benzine is vandaag goed voor 52,5 procent van de markt, tegenover 40,0 procent voor diesel. Het aandeel van andere brandstoffen groeit volgens Traxio langzaam, maar blijft met een totaal van 7,5 procent voorlopig relatief laag.
Het aandeel hybrides (alle types samen) nam toe tot 5,5 procent. Elektrische wagens vertegenwoordigen slechts 1,5 procent van de tweedehandsverkoop. Dat betekent een groot verschil met de markt voor nieuwe wagens, waar 100 procent elektrische wagens momenteel goed zijn voor 10,6 procent.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be