Tweedehandsmarkt verkeert in goede vorm, prijzen dalen

De markt voor tweedehandswagens kende een groot herstel in juli 2024 bij de start van de zomer. Ook heel goed nieuws is dat de prijzen blijven dalen.

Gepubliceerd op 11 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Tweedehandsmarkt verkeert in goede vorm, prijzen dalen

De zomerperiode tempert het enthousiasme van de Belgen voor tweedehandswagens duidelijk niet. In juli steeg het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens zelfs fors (+12,3% tot 64.660 eenheden). Uitzonderlijk, aangezien aankopen traditioneel vaker in mei of juni gebeuren, net voor de vakantie.

De resultaten van juli compenseren dus de eerder matige cijfers van juni en tonen aan hoe belangrijk de tweedehandsmarkt blijft in België. Alles bij elkaar wordt het jaar 2024 tot nu toe gekenmerkt door een cumulatieve groei van 7% op de markt voor tweedehandswagens.

Meedrijven op het succes

De markt van tweedehandswagens doet het al enkele jaren bijzonder goed. Volgens de federatie TRAXIO valt dit te verklaren door de sterke prijsstijging van nieuwe wagens, net als de kosten van levensonderhoud in het algemeen. Consumenten zijn daarom voorzichtiger of niet bereid om meer geld uit te geven aan een auto. Dit duwt de tweedehandsmarkt omhoog: in de eerste zeven maanden werden 379.377 wagens ingeschreven in 2022, 406.564 in 2023 en 435.176 dit jaar.

Er is ook vraag naar elektrische auto’s. Sinds het begin van 2024 zijn er 12.123 elektrische tweedehandswagens ingeschreven. Dat is een stijging van 90%, duidelijk ten koste van dieselwagens. 50,9% van deze elektrische tweedehandswagens is geregistreerd op naam van een bedrijf. Slechts 40% van de inschrijvingen zijn op naam van particulieren, en de meeste daarvan komen uit Vlaanderen, waar kopers genieten van de aankooppremie van 3.000 euro.

Advertentie – lees hieronder verder

2147881841

Steeds goedkopere auto’s

Een andere factor die de tweedehandsmarkt in België stimuleert, is de voortdurende prijsdaling. TRAXIO registreerde een gemiddelde prijsdaling van 8%, wat de hogere financieringskosten gedeeltelijk compenseert. De prijs blijft een zeer bepalende factor voor kopers.

TRAXIO heeft enkele dealers geïnterviewd om een beter beeld van de markt te krijgen. Dit is wat de grote dealergroep Van Mossel vertelde: “De klant blijft zeer prijsgevoelig, waardoor aanbiedingen op instapwagens uit het B- en C-segment – veelal wagens uit voorraad of die snel leverbaar zijn – gekoppeld aan aantrekkelijke financieringsvoorstellen het nodige succes kennen. Consumenten blijven de voorkeur geven aan voordelige benzinemotoren en de impact van de Vlaamse EV-premie is marginaal.”

Fleetklanten nemen veel tijd om te beslissen, en soms stellen ze een nieuw contract zelfs uit. De EV’s domineren wegens de gunstige fiscaliteit, maar door de hoge prijsstelling van de elektrische wagens overwegen sommige vloten of een verbrandingsmotor geen alternatief is, ondanks de fiscale afstraffing. Plug-inhybrides zijn in mindere mate een alternatief door het uitdovende fiscale voordeel.”

“Op de occasiemarkt, die gedomineerd wordt door de particuliere klant, merken we dat het aanbod verder verruimt, waardoor de prijzen normaliseren en de verkopen gunstig evolueren. Ook hier is de vraag naar budgetwagens groot, ter compensatie van het lagere aanbod van nieuwe instapwagens. Aangezien klanten steeds meer de aankoop van een recente occasiewagen overwegen in plaats van een nieuwe auto, vragen ze vaker naar de financieringsvormen die gangbaar zijn op de nieuwmarkt, zoals private lease.” De gewoontes veranderen dus ook op de tweedehandsmarkt.

17406

Daling bij nieuwe auto’s

De stijging van de markt voor tweedehandswagens staat in contrast met de situatie op de markt voor nieuwe auto’s. In juli daalde het aantal nieuwe auto’s met 7,3% tegenover juli 2023, waardoor 2024 een algemene daling van 1,2% toont. Wordt het een slecht jaar? Nee, want in 2023 was er een inhaaleffect van de leveringen na de tekorten van 2021 en 2022. In vergelijking met 2021 blijven de cumulatieve cijfers voor de eerste zeven maanden positief: +33%.

Liefst benzine

De populairste motor blijft benzine (54,9%). Diesel verliest terrein (31,7%). De markt voor elektrische auto’s moet zich nog ontwikkelen: het marktaandeel groeit, maar blijft klein. De leidende merken van tweedehandswagens in de eerste helft van 2024 blijven Volkswagen en BMW. Mercedes, Opel en Peugeot vullen de top vijf aan. Bij de populairste modellen verandert de top vijf niet. De Volkswagen Golf (17.464) blijft aan de leiding, voor de Volkswagen Polo (12.341), de Opel Corsa (10.968) en de BMW 3 Reeks (9.876). De BMW 1 Reeks, die in juni op de vijfde plaats stond, behoudt zijn positie met 8.837 inschrijvingen.

Tot slot zien we dat Vlaanderen de markt voor inschrijvingen van tweedehands personenwagens blijft domineren, met een marktaandeel van 55%, tegenover 37% voor Wallonië en 8% voor Brussel.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.334 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.334 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.