Verkoop elektrische auto’s swingt de pan uit, maar hoelang nog?

Vorig jaar werden in de Europese Unie 290.923 elektrische auto’s geregistreerd of bijna het dubbele van in 2018 (+94%). Door het toegenomen bewustzijn bij automobilisten? Er is meer aan de hand…

Verkoop elektrische auto’s swingt de pan uit, maar hoelang nog?

Nadat Zwitserland, Noorwegen en IJsland aan de EU-cijfers werden toegevoegd, kwam het totaal op 365.372 volledig elektrische auto’s in Europa. Dit is een stijging van 81% ten opzichte van het voorgaande jaar. Minstens even opvallend is dat 111.728 van deze registraties betrekking hebben op Tesla’s. De Amerikaanse fabrikant is op zijn eentje goed voor bijna een derde van het totale aantal elektrische voertuigen dat vorig jaar in Europa werd geleverd. Het laatste model van het gamma, de Model 3, tekende voor niet minder dan 95.168 inschrijvingen.

Fiscaalvriendelijk

De verrijking van het aanbod heeft de markt eveneens gestimuleerd. Denk maar aan de vernieuwing van de Renault Zoé, de lancering van de Audi e-tron en Mercedes EQC, de Skoda Citigo-e iV, de Seat Mii Electric enzovoort. Een andere belangrijke factor is uiteraard het fiscaalvriendelijke klimaat voor EV’s. Een kanttekening: verschillende landen hebben al aangekondigd dat ze van plan zijn om de voordelen vanaf dit jaar te verminderen.

Het meest opvallende voorbeeld is Nederland, waar de Tesla Model 3 de afgelopen 12 maanden een recordverkoop noteerde. 100% elektrische bedrijfsauto’s die minder dan 50.000 kostten, profiteerden daar tot voor kort van een tot 4% gereduceerde “belasting”. Dat percentage zal geleidelijk worden verhoogd tot 22% in 2026. Als gevolg daarvan heeft Tesla in januari slechts 36 registraties geregistreerd in vergelijking met 12.120 (!) een maand eerder.

In Noorwegen, de locomotief van de markt van EV’s in Europa (40% van de registraties!), zal de 25% vrijstelling van inkomstenbelasting voor elektrische auto’s op batterijen volgend jaar in december aflopen, een jaar later dan oorspronkelijk aangekondigd. Wat Frankrijk betreft: ook daar worden aankooppremies geleidelijk aan verlaagd in verhouding tot de cataloguswaarde van het voertuig, met een plafond van 60.000 euro.

Verkoop Tesla Model 3 in vrije val in Nederland (en dat was te verwachten)

En bij ons?

In Vlaanderen heeft de overheid op 31 december jongstleden de aankooppremie van maximaal € 4.000 afgeschaft. Officieel wegens een gebrek aan belangstelling, aangezien er in 2018 voor amper 415 van de 3.500 geregistreerde EV’s een aanvraag werd ingediend. Gelukkig kunnen Vlamingen nog steeds rekenen op een verminderde belasting (geen inschrijving of wegentaks te betalen), terwijl Walen en Brusselaars het forfaitaire minimumtarief van € 61,5 moeten ophoesten.

2020 wordt dus een echt testjaar wat het enthousiasme van het publiek voor zogenaamde groene mobiliteit betreft.