Hoewel de verkoop van elektrische voertuigen in Europa vertraagt (maar niet in België), blijven ze zich sterk ontwikkelen, en groeit ook het oplaadnetwerk snel mee. Het probleem is echter dat deze laadpunten, cruciaal voor de energietransitie, het risico lopen snel verouderd te raken als ze niet kunnen bijbenen met de technologische vooruitgang van de voertuigen die ze van stroom moeten voorzien. Deze waarschuwing komt van Jörg Heuer, Managing Director van EcoG, een specialist in oplossingen voor het beheer van laadpunten. In een recent interview met het Duitse nieuwskanaal Merkur.de wees hij op een groot probleem: de stagnatie van de laadinfrastructuur tegenover de snelle evolutie van elektrische voertuigen.
Jörg Heuer wijst er in het bijzonder op dat openbare oplaadpunten, die ongeveer 15 jaar in gebruik blijven, geen gelijke tred meer houden met de technologische ontwikkelingen van voertuigen. Dit kan leiden tot een situatie waarin ze achterop geraken tot zelfs blokkeren, omdat deze oplaadpunten niet meer aangepast kunnen worden aan de nieuwe generatie elektrische auto’s. Deze infrastructuur, die fysiek aanwezig zijn maar niet kunnen voldoen aan de moderne behoeften, zijn door Heuer zelfs omschreven als “oplaadkadavers”.
Kloof tussen innovatie en infrastructuur?
Moderne elektrische voertuigen genieten van steeds betere actieradiussen, vermogens en snellere laadtijden. Aan de andere kant zijn de oplaadpunten die de afgelopen jaren zijn geïnstalleerd technologisch ter plekke blijven trappelen. Volgens Heuer ligt de kern van het probleem in het gebrek aan updates en de lage mate van standaardisering bij oplaadpunten. Weliswaar hebben bepaalde initiatieven geleid tot een gedeeltelijke harmonisatie van oplaadnormen in Europa, met name voor stekkers en betaalmiddelen. Maar er is nog steeds geen universele standaard, voornamelijk voor de software.
Advertentie – lees hieronder verder
Oplossingen in zicht?
De oplossing voor deze geprogrammeerde veroudering van oplaadpunten ligt in het regelmatig updaten van infrastructuren, een sterkere standaardisering en een langetermijnvisie van fabrikanten. EcoG werkt er hard aan om deze visie te promoten. Het bedrijf lanceerde met name de EcoG Charging Reliability Index in 2023 om de kwaliteit en duurzaamheid van oplaadsystemen wereldwijd te helpen verbeteren.
Maar deze evolutie gaat ook gepaard met concrete acties, zoals fusies, overnames en afspraken tussen leveranciers. Onlangs breidde EcoG zijn activiteiten uit door de overname van het laadbeheersysteem Josev, met als doel laadpalen meer interoperabel en efficiënter te maken, in het bijzonder door de integratie van oplossingen voor bidirectioneel laden (waardoor voertuigen niet alleen kunnen opladen, maar ook een deel van de batterij-energie kunnen terugsturen naar het net wanneer de elektrische vraag groter wordt).
Het is duidelijk. Als er niets wordt gedaan, vormt de veroudering van oplaadpunten een reële bedreiging voor de overgang. Het risico bestaat dat veel oplaadpunten de komende jaren onbruikbaar worden, wat de levensvatbaarheid van de auto op batterijen kan ondermijnen. Ook hier lijkt de politiek een rol te kunnen spelen door strengere interoperabiliteitsregels op te stellen en ervoor te zorgen dat deze noodzakelijke updates of upgrades worden vermeld in de contracten die met de exploitanten van oplaadpunten worden gesloten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be