Auto-industrie

Vladimir Poetin maakt zich zorgen over Russische auto-industrie

De oorlog in Oekraïne leidde tot het vertrek van alle mondiale autoconstructeurs op Russisch grondgebied. De Russische auto-industrie is nu op zichzelf aangewezen en zit in een ongeziene crisis. Dat begint Vladimir Poetin te verontrusten.

Geschreven door David Leclercq | 21/06/2022

De oorlog in Oekraïne en de sancties die aan beide kanten volgden (vanuit Rusland en het Westen), hebben de internationale handel en industrie danig verstoord. Binnen de autosector trokken de westerse, Aziatische en Amerikaanse merken die voor of in Rusland auto’s verkochten of produceerden zich snel terug van de markt. Soms gebeurde dat onder dwang, zoals bij Renault, dat zijn faciliteiten moest afstaan.

Het vertrek van de mondiale automerken heeft in de praktijk chaos gecreëerd in Rusland. De gevolgen zijn uiteraard nefast voor de merken zelf, maar dat is nog niets in vergelijking met wat de interne automarkt in het grootste land van de wereld momenteel meemaakt. De autofabrieken worden nu geleid door de Russen en missen heel wat onderdelen, waardoor ze niet in staat zijn om auto’s te produceren. De constructeur AvtoVAZ, die tot voor kort in handen was van Renault, moest de productie meer dan twee maanden onderbreken door een tekort aan onderdelen.

Advertentie

Crisis wordt heel serieus genomen

Aangezien er geen auto’s geproduceerd kunnen worden, kunnen de Russische arbeiders hun job niet uitvoeren of betaald worden. En daar komt nog de inflatie bij die ook in Rusland aanwakkert, net als in de rest van de wereld. In Rusland wordt een inflatie van 23 procent verwacht in 2022. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de interne markt blijft wegsmelten. Volgens de Association of European Businesses (AEB) zijn de inschrijvingen in Moskou en de regio met 83,5 procent gedaald in mei. Deze situatie begint Vladimir Poetin te verontrusten.

La crise déclenchée par Vladimir Poutine se retournera-t-elle contre lui ?

De sterke man in het Kremlin heeft aan zijn ministers gevraagd om een oplossing te vinden voor deze industriële crisis. “Ik wil aan de overheid vragen om ons in detail te vertellen welke snelle maatregelen ze neemt om de autosector te ondersteunen en de interne markt te stabiliseren”, vertelde Vladimir Poetin op de staatstelevisie. Vladimir Poetin heeft zijn ministers gezegd dat hij ten laatste tegen 1 september 2022 een herstelplan verwacht.

In dat verband heeft de minister van Industrie en Handel, Denis Manturov, al 20,7 miljard roebel (346 miljoen euro) opzijgezet ten gunste van de automobielsector. Bijna 170 miljoen euro zal gebruikt worden om auto’s te financieren (aankooppremies), terwijl de overige 175 miljoen euro bestemd is om de merken te ondersteunen bij de aankoop van onderdelen.

Het Kremlin heeft natuurlijk haast om de bloeding van de Russische automarkt te stoppen. De verkoop stort in en tegelijk exploderen de prijzen. Sommige modellen zijn in amper enkele weken tijd 50 procent duurder geworden. Wellicht zal de situatie niet snel verbeteren, zelfs met de hulp van de Russische staat die niet veel meer is dan een pleister op een houten been. Wat zullen de kopers en industriëlen doen zodra de financiële hulp opgedroogd is? Een nieuwe envelop met geld vragen?

Het is niet het geld dat de Russische auto-industrie zal redden, maar wel de internationale handel en de win-winovereenkomsten zoals die er tot voor kort waren met westerse merken. Maar dat zullen Vladimir Poetin en zijn ministers natuurlijk niet begrijpen. Hun enige optie: zich wenden tot China, dat een bondgenoot blijft en zijn auto-industrie de afgelopen jaren zag bloeien. Wordt vervolgd …

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's