De verkeersbeperkingen nemen toe en prijzen van nieuwe auto’s rijzen de pan uit, met als gevolg dat consumenten betrouwbaarheid bovenaan hun lijst van voorkeuren noteren bij het kiezen van een voertuig. Dat is allemaal goed en wel, maar ze moeten nog steeds toegang hebben tot betrouwbare informatie, want midden in deze overgang zijn er twijfels en vooroordelen in overvloed, vooral als het gaat om elektrische auto’s.
Om kopers de weg te wijzen, geeft de consumentenorganisatie Consumer Reports een gedetailleerde analyse van de betrouwbaarheid van automerken. Dit jaar was het onderzoek gebaseerd op gegevens van 330.000 autobezitters, wat de betrouwbaarheid van de informatie moet garanderen. Toegegeven, dit zijn Amerikaanse gegevens, maar ze zijn in wezen overdraagbaar naar Europa, en dit zelfs in toenemende mate aangezien autoconcerns alsmaar groter worden en er steeds meer onderdelen worden uitgewisseld.
Alle motorisaties
Het interessante aan het onderzoek van Consumer Reports is dat de analyse meer dan 20 kritieke gebieden bestrijkt, en deze sluiten elektrische auto’s en hybrides op geen enkele manier uit, zodat we een goed beeld krijgen van hun betrouwbaarheidsgraad. Gegevens met betrekking tot de motor, de transmissie, de batterij van de elektrische auto en zelfs het opladen worden allemaal onder de loep genomen.
Voor deze editie van 2023 zijn het opnieuw de Japanners die eruit springen, met name Lexus en Toyota. Op de derde plaats staat een onverwacht merk: Mini. Dat gezegd hebbende, en zoals eerder uitgelegd, maakt Consumer Reports onderscheid tussen verbrandings-, elektrische en hybrideversies. En dat is een goede zaak, want het laat zien dat er effectief verschillende betrouwbaarheidsniveaus zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Een eerste verrassing is dat EV’s een hoger percentage aan problemen vertoont. En geen klein percentage, want het verschil met benzinewagens zou maar liefst 79% bedragen. Uiteraard roept dit vragen op over de overgang die we allemaal moeten ‘omarmen’. Meer betalen om meer problemen te hebben? In feite komt het daarop neer.
Verrassing nummer twee: plug-in hybrides kampen met nóg meer problemen, een spectaculaire stijging van 146% ten opzichte van benzinevoertuigen. Sommige modellen scoren weliswaar slechter dan andere, zoals blijkbaar de Audi Q5 en de Chrysler Pacifica (niet bij ons te koop).
Er bestaan wel degelijk betrouwbare hybrides
Moeten alle hybrides vermeden worden? Dat nu ook weer niet, want Consumer Reports benadrukt de uitstekende score van zelfopladende hybrides, die zelfs met een 26% betere betrouwbaarheid uitpakken dan pure benzinedrinkers. Alweer steken Toyota en Lexus er met kop en schouders bovenuit, wat niet verwonderlijk is aangezien deze technologie al meer dan 25 jaar hun specialiteit is (de eerste Prius dateert van 1998). Conclusie: de zelfopladende hybrides van vandaag zijn perfect volwassen.
Betrouwbaarheid blijft vooral een zaak van Aziatische merken, want zij staan nog steeds duidelijk aan de leiding. Met een gemiddelde score van 63 doen ze het beter dan Amerikaanse en Europese merken en nemen ze 7 plaatsen in de top 10 van meest betrouwbare merken in. Europese fabrikanten krijgen een totaalscore van 46, in het zog van de Aziaten, terwijl Amerikaanse merken amper 39 scoren. Betekent dit dat Amerikaanse merken vermeden moeten worden? Ook weer niet per se, want het onderzoek toont aan dat het echt afhangt van het model in kwestie. Maar, zoals we allemaal weten, worden de meeste USA-modellen hier gewoonweg niet verkocht.
Top 10 meest betrouwbare automerken (Consumer Reports 2023)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be