Het Autosalon van Brussel zal begin 2024 niet meer plaatsvinden. Dit grote evenement, dat vroeger honderdduizenden autoliefhebbers en -kopers aantrok, zal in 2024 op een lager pitje worden gezet en worden omgevormd tot twee evenementen: 402 Automotive, een Nederlands bedrijf dat er een tuning- en influencerbeurs van zal maken (omdat er slechts 4 fabrikanten aanwezig zullen zijn) en de Automotive eMotion Summit, georganiseerd door FEBIAC en voorbehouden voor professionals.
Toch was de autosalonperiode altijd een geweldige tijd, zowel voor kopers die profiteerden van de concurrentie om te profiteren van grote kortingen, als voor fabrikanten die er een manier vonden om hun voorraden te verkopen en een voorsprong te krijgen op hun jaarverkoop. Voor sommigen van hen vertegenwoordigde de beurs tot 40% van hun omzet voor het jaar (over een periode van drie maanden, omdat de voorwaarden vaak tot eind maart liepen). Dat is veel. Maar wat gebeurt er als er geen ‘echte’ beurs is?
Kortingen ondanks alles
Nou, wees gerust, de traditionele autoverkoopperiode zal weldegelijk plaatsvinden. Volgens De Tijd hebben de voorraden zich opgestapeld en zal de concurrentie heviger zijn dan ooit. Tegen deze achtergrond zullen de merken doen wat ze altijd doen, namelijk kopers grote kortingen bieden.
Advertentie – lees hieronder verder
De maanden van tekorten liggen nu achter ons. De voorraden zijn dus aangevuld. Maar de kortingen zijn ook het gevolg van het feit dat particuliere klanten de afgelopen jaren veel minder hebben gekocht. En het is niet alleen de verlaagde vraag op de markt, er zijn ook prijs- en rentestijgingen geweest en bovendien onzekerheden over de te kiezen aandrijving, toekomstige belastingen en mogelijke gebruiksbeperkingen, vooral in steden. Het is moeilijk om een keuze te maken in deze zeer onzekere omstandigheden.
Salonsfeer bij de verdelers?
Fabrikanten zullen alles uit de kast halen om klanten aan te trekken. Het feit dat het autosalonbudget niet wordt uitgegeven, geeft hen immers extra middelen om te investeren in hun verdelers, zoals een vertegenwoordiger van Mercedes onze collega’s van De Tijd vertelde: extra verkoop- en informatiepersoneel, opendeurdagen op zondag en zelfs nocturnes. De klant zal zich niet gepasseerd voelen.
Andere merken gaan nog verder, zoals Renault, dat zelfs een kort minisalon organiseert in SILO, in Vilvoorde. Maar het doel is overal hetzelfde: promoties om stockmodellen te verkopen. En de rest? We hebben uit betrouwbare bron vernomen dat kredieten niet meer zo voordelig zullen zijn als vroeger. Door de inflatie behoren rentepercentages van nul tot het verleden. Aan de andere kant zullen de aangeboden tarieven aantrekkelijker zijn dan die op de financiële markt. Ja, merken zullen er alles aan blijven doen om kopers aan te trekken. En dat is goed nieuws. Maar wat zullen de beste kortingen zijn? Het is nog een beetje vroeg om dat te zeggen. Op dit moment variëren de kortingen op voorraadauto’s van 5 tot 7%, net als de kortingen op nieuwe auto’s. We zullen dus moeten afwachten, want de strijd om de koper is nog niet echt losgebarsten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be