Om zware invoerrechten (die de verkoopprijs van auto’s die door buitenlandse constructeurs worden gebouwd de hoogte injaagt) te ontlopen mogen buitenlandse constructeurs slechts voor 50% eigenaar zijn van een joint venture die ze vormen met een Chinese speler. Enkele belangrijke voorbeelden van dergelijke structuren zijn DongFeng (Citroën, Renault-Nissan, VW) en FAW (VW, Audi, Toyota).
De Amerikaanse president Donald Trump is momenteel op doorreis in Azië en hij kaart het probleem aan. Het systeem werd in de jaren ’80 ingesteld door de toenmalige Chinese president Xi JinPing. De twee wereldleiders hebben een akkoord bereikt en willen de komende jaren een eerste test doen.
In concreto komt er een tolvrije zone waar buitenlandse constructeurs zich mogen vestigen voor de productie van elektrische auto’s. De vestigingen mogen voor meer dan 50% in handen zijn buitenlande ondernemingen. Wellicht wil men op deze manier de deur op een kier zetten voor Tesla want de Chinese markt gelooft in een mooie toekomst voor de elektrische auto.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be