Zullen kleine autodealers van de Belgische markt verdwijnen?

De wereld van de autodistributie is volop in beweging. En die van de concessiehouders in het bijzonder staat op zijn kop, met een veelheid aan schaalvergrotingen en fusies die leiden tot het verdwijnen van kleine concessiehouders. Hebben de grote groepen een toekomst?

Gepubliceerd op 6 oktober 2023
Leestijd : 4 min

Deel

Zullen kleine autodealers van de Belgische markt verdwijnen?

Al enkele jaren verdwijnt de ene na de andere kleine autohandelaar ten gunste van de grote autoconcerns. Volgens de krant L’Avenir, die het onderzoek uitvoerde, waren de tien grootste Belgische dealergroepen vorig jaar goed voor 28% van de verkoop van nieuwe voertuigen (inclusief lichte bedrijfsvoertuigen). Dat toont aan hoe belangrijk ze zijn in het autodistributielandschap. De importeurs dringen ook aan op deze transformatie, want het is natuurlijk gemakkelijker om te onderhandelen met een grote groep dan met een lappendeken van kleine verkooppunten. Dit is ook het geval wanneer er grote investeringen nodig zijn om de dealerbedrijven steeds te laten voldoen aan de nieuwste normen.

Als gevolg daarvan waren er de afgelopen jaren veel overnames, fusies en consolidaties. De cijfers spreken voor zich: in 2018 waren de tien grootste groepen goed voor slechts 15,5% van de verkoop in België, en de 50 grootste dealers deelden een derde van de verkoop. Vandaag is die verdeling helemaal anders: hun aandeel is bijna verdubbeld tot 60%.

DSC_7243-2048x1365

Niet Belgisch

Het onderzoek van L’Avenir toont aan dat deze grote groepen niet meer noodzakelijk Belgisch zijn en dat de sector sterk geïnternationaliseerd is. Het bewijs: in 2022 stootte de Nederlandse reus Van Mossel Automotive Groep D’Ieteren, die jarenlang aan de top stond, van de troon. Deze groep, leider in Nederland, groeit snel in België (+15,7% vorig jaar) en versterkt zijn positie in andere landen door overnames. Van Mossel is niet de enige: het Zweedse Hedin Automotive (Mercedes-dealers) groeide vorig jaar met 20%. Volgens Aumacon, een adviesbureau dat gespecialiseerd is in de sector, zal België het Nederlandse model volgen, met grote groepen die domineren.

Advertentie – lees hieronder verder

Toch zijn dealers nog steeds de beste plek om een auto te leren kennen en een bestelling te plaatsen. Alleen Tesla is erin geslaagd zijn digitale model op te leggen. Chinese merken beseffen dit ook en moeten nu grote inspanningen leveren om hun netwerk van showrooms te ontwikkelen, die essentieel zijn in het aankoopproces, ook al krimpt de verkoop van nieuwe auto’s tegelijkertijd. Momenteel is de Belgische automarkt goed voor zo’n 400.000 stuks per jaar, een groot verschil met de records die we hebben gezien (tot 550.000 nieuwe auto’s in één jaar). Dit zal zich waarschijnlijk voortzetten met de ontwikkeling van andere vormen van mobiliteit.

schyns

De elektrische auto voert de druk op

De overstap naar elektrische auto’s is een andere beperking waarmee dealers te maken hebben. De vereiste investering is zodanig dat sommige dealers geen andere keuze hebben dan de handschoen in de ring te gooien, ofwel omdat ze het geld niet hebben om de conversie te financieren, ofwel omdat ze niet genoeg gekwalificeerd personeel hebben. En de druk zal nog verder toenemen, omdat elektrische auto’s minder onderhoud vergen, waardoor de marges en winstgevendheid nog verder onder druk komen te staan.

Volgens de Louyet-groep, geïnterviewd door L’Avenir, zal niet iedereen per se overstappen op elektrische auto’s, omdat er altijd vraag zal zijn naar goedkopere auto’s met verbrandingsmotor, vooral tweedehandsauto’s. Voor kleine dealers worden de omstandigheden echter steeds ingewikkelder omdat er geen mogelijkheid is om kosten te bundelen (personeel, boekhouding, enz.). De kosten zijn hoog en de volumes onvoldoende, vooral met marges die in de loop der jaren ook zijn gekrompen. Is er een uitweg? Louyet ziet opportuniteiten in de tweedehandsmarkt, die aan belang zal winnen, maar ook in de diversificatie van de activiteiten: een beetje wagenparkbeheer, aanbiedingen voor fietsen, motoren, enzovoort.

history_1974

De TOP 10 dealergroepen in België in 2022 (bron: Aumacon)

1. VAN MOSSEL: 24.729 auto’s (+15,7%)
2. D’IETEREN: 22.874 (-2,7%)
3. À & M GROUP: 13.343 (-0,6%)
4. GROEP RMGA: 11.391 (+43,9%)
5. AUTOSPHERE: 9.939 (+ 5,3%)
6. SCHYNS GROEP: 8.700 (-6,6%)
7. VALCKENIER GROEP : 7.972
8. HEDIN AUTOMOTIVE : 7.930 (+ 20,9%)
9. GROEP LOUYET : 6 820 (+ 34,8%)
10. GROEP GOYENS: 6.230 (-13,1%)

 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!

Foto’s: © Autosphere, Groupe Schyns, Groupe Louyet

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.753 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.