Hoewel het merk werd opgericht in 2015, zijn we pas sinds vorig jaar getuige van de echte geboorte van echte 100% DS-modellen. Akkoord, de platformen komen van de PSA-groep maar DS slaagt er wel in om zowel zijn grote als zijn kleine SUV in een volledig anders universum te doen vertoeven. Dat merk je zowel aan de buitenkant als binnenin.

Klein maar dapper

De DS 3 Crossback beschikt over een elegante en zelfs innovatieve vormgeving zonder agressief te ogen. “Omdat klanten belang hechten aan het imago dat ze uitstralen”, aldus Thierry Metroz, DS Design Manager. Het interieur is gedurfder dan de buitenkant en doet zelfs denken aan een studiemodel. Het straalt verschillende zaken uit waar Fransen in uitblinken: mode, sieraden, stoffering, horloges… Genoeg om een speciale sfeer te creëren in ieder geval, een erg aangename op de koop toe, ook al is de ergonomie niet altijd perfect.

DS3

Combineren maar!

We namen het stuur van twee versies van verschillende afwerkingsniveaus. De La Première (gelimiteerde oplage, 39.650 euro) is binnenin volledig bedekt in volnerfleder, tot het midden van het stuurwiel toe, en da’s verrassend én aangenaam. Qua materiaalkeuze weet DS duidelijk van aanpakken. Nog mooier zelfs vonden we het interieur van de andere geteste versie, de Grand Chic, die helemaal bovenaan het gamma prijkt (35.650 euro). De testwagen in kwestie was een “Inspiration Bastille”, wat neerkomt op enkele toevoegingen aan het bestaande afwerkingsniveau. Deze mate van personalisering hebben we nog niet vaak gezien. Concreet kan je bijvoorbeeld een So Chic combineren met Rivoli, Bastille of andere “inspirations”, of een Grand Chic met Art Basalt black Opera. De Fransen gaan er ver in.

DS3 C

Nieuw platform

Na het instappen, verdwijnen de deurgrepen automatisch in het koetswerk. Welkom in het DS-universum, lijkt deze compacte SUV te willen zeggen. Tijd om deze B-segmenter voorzien van het nieuwe CMP-platform uit te proberen, denken wij! DS is trouwens het eerste merk van de groep die gebruik maakt van dit onderstel. Vanzelfsprekend is het ontworpen om ook (deels) elektrische motoren te herbergen.

DS

Om het chassis van de DS 3 Crossback op de proef te stellen, had het merk een roadbook voorbereid dat de Monte Carlo Rally tussen Monaco en Nice waardig was. Wie Monte Carlo zegt, denkt pittige motor, en da’s de nieuwe 1.2 driecilinder turbo die zomaar eventjes 155 pk ontwikkelt vast en zeker. Het gaat om de krachtigste motor van het assortiment (zie ‘andere motorisaties’ onderaan). Zijn cilinderinhoud mag dan klein zijn, voor animo zorgt hij voldoende in de kleine DS 3 Crossback, die niet alleen de goed de baan houdt maar ook een opmerkelijk comfort biedt. Met 130 paarden onder de kap hebben we trouwens evenveel plezier op de kleine baantjes achter Nice. Koetswerkbewegingen blijven redelijk beperkt, wat uitnodigt om het tempo op te drijven met als gevolg dat ook het brandstofverbruik de hoogte in schiet (ongeveer 10l/100 km!). Kortom, wetende dat het CMP-onderstel ook de basis van de nieuwe Peugeot 208 vormt, kunnen we niet wachten om ook dat model uit te proberen.

Prijs/uitrusting

Op technologisch vlak mist de DS 3 Crossback helemaal niets. Met de DS Drive Assist (semi-autonoom rijniveau 2) en de DS Matrix LED Vision-matrixkoplampen zit hij zelfs helemaal vooraan in de klas. Verwacht evenwel niet dat deze kleine SUV graag basketballers vervoert: de knieruimte achteraan is relatief beperkt (toch zeker achter een grote chauffeur, en ook dat is relatief), terwijl de koffer met 350 liter aan laadvolume kleiner is dan die van zijn twee belangrijkste concurrenten, de Audi Q2 en de Mini Countryman.

DS 3 Crossback

Dan is er de prijs nog, want je hebt tussen 23.400 en bijna 40.000 euro nodig om een DS 3 Crossback volgens jouw smaak aan te schaffen. Veel geld voor zo’n kleintje, al blijft hij qua prijsstelling toch erg interessant in vergelijking met het bovenvermelde duo.

Conclusie

Deze tweede 100% echte DS weet hoe hij zijn doelpubliek moet verleiden. Hij is creatief vormgegeven, zowel vanbinnen als vanbuiten, en rijdt zowel beheerst als comfortabel.

DS 1

De DS 3 Crossback 1.2 PureTech 155 So Chic in cijfers

Motor : 3-cilinder turbobenzine met directe injectie ; 1.199cc ; 155pk bij 5.500 tr/min. ; 240Nm bij 1.750 tr/min.

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : EAT 8-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.118/1.791/1.534

Leeggewicht (kg) : 1.205

Koffervolume (l) : 350

Tankinhoud (l) : 44

0-100 km/u (sec.) : 8,2

Prijs : € 30.950 BTWi

Vermogen : 155 pk

Topsnelheid : 208 km/u

Gem. verbruik : 5,4 l/100km

CO2 : 123 g/km

Andere motorisaties

1.2 PureTech 100 : 100pk ; 4,7l/100km ; 185km/u ; € 23.400 BTWi

1.2 PureTech 130 : 130pk ; 4,9l/100km ; 196km/u ; € 29.200 BTWi

1.5 BlueHDi 100 : 100pk ; 3,7l/100km ; 180km/u ; € 25.400 BTWi

1.5 BlueHDi 130 : 130pk ; commercialisatie zomer 2019.

  • DS-universum!
  • Uitstekend ontworpen
  • Materiaalkeuze
  • Comfortabel en stil
  • CMP-platform
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Motoren niet allemaal "premium"
  • Reëel verbruik 1.2 PureTech
Score van de redactie : (4/5)