Maar gerustgesteld door wat? Laten ons beginnen met te zeggen dat er met de nieuwe Focus “iets” is gebeurd, in die zin dat hij minder opvalt, ook al blijft hij de referentie binnen zijn segment wat gedragingen op de baan betreft. Al is dat niet de hoofdreden waarom we zo gerustgesteld zijn.
Veel keuze
Eerst en vooral zullen er deze zomer meerdere varianten van de nieuwe Focus ST op de markt worden gebracht: een 5-deurs en een break en beide beschikbaar met benzine of diesel in de leidingen. Het benzineblok telt voortaan 2,3 in plaats van 2 liter cilinderinhoud en kennen we al uit de Focus RS en als instapmotor van de Mustang.
Net als in laatstgenoemde produceert de geblazen viercilinder 280 pk in de ST, 30 paarden meer dan in de vorige lichting. Koppelgewijs wordt 420 Nm geproduceerd, een winst van 60 Nm. Voor de dieselversie is de stijging minder spectaculair: daar ligt nog steeds een 2-litermotor in, nog steeds goed voor 400 Nm, terwijl het vermogen toeneemt van 185 tot… 190 pk. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak met een korte, heerlijk sportieve slag. Een 7-trapsautomaat is optioneel leverbaar met de 2.3 benzine, al blijft deze Ford natuurlijk veel leuker met een manuele bak, in het bijzonder omdat hij is uitgerust met een “Rev Matching”-systeem, dat automatisch een kleine gasboost geeft bij het terugschakelen, en met een “Fast Shift”-systeem, waarmee je kan schakelen zonder het gaspedaal te lossen.
Advertentie – lees hieronder verder
Sperdifferentieel
We zullen niet alle verfijningen van het chassis in detail bespreken maar er zijn wel enkele nieuwe functies om te benadrukken. Ten eerste is de Focus ST voor het eerst in zijn carrière uitgerust met een regelbare ophanging (standaard op de 5-deurs) en met een aanpasbare rijmodus. Deze modi zijn van invloed op de vering, de besturing, de gasrespons en het remsysteem. Nog een grote innovatie is de vooras van de ST-benzine. Die is voorzien van een sperdifferentieel met beperkte slip, verrijkt met torque vectoring. We hebben het voor alle duidelijk over een mechanisch systeem, niet te verwarren met een pseudo-differentieel dat elektronisch is en enkel op de remmen inwerkt. Fords systeem anticipeert op tractieverlies, in plaats van erop te reageren wanneer het al van dattum is.
Top secret
Gelukkig was Ford niet zo wreed om ons uit te nodigen zonder ons even met de nieuwe Focus ST te laten meerijden. We namen plaats op de stoel naast een Ford-piloot die als een gek tekeerging met deze snelle Focus.
Eerste vaststelling: de 2.3 heeft veel potentieel en zingt mooi. Daarnaast lijkt deze hatchback zwaar te sturen maar blijft zijn vooras aan het asfalt genageld. Meer nog: de ST wordt voorspelbaar als zijn limieten naderen, waardoor hij zeer goed te controleren valt. We voelden ook aan dat het differentieel met een verbazingwekkende efficiëntie het begin van onderstuur elimineert, en ten slotte konden we zelfs opmerken dat de Focus ST zijn achterzijde graag laat “spelen”, zoals het hoort voor een sportieveling. Een geweldige Ford is dit!
Conclusie
De Focus is wat zachter geworden maar deze eerste sportieve versie is net spannender dan zijn voorganger. In die mate zelf dat we ons afvragen of een RS-versie nog steeds nodig is. Nodig? Neen. Welkom? Jazeker!
De Focus ST in enkele cijfers
Motor: 4-cilinder turbo, benzine, 2.261 cc; 280 pk bij 5.500 tpm; 420 Nm van 3.000 tot 4.000 tpm.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak
L/b/h (mm): 4.388/1.825/1.458
Leeggewicht (kg): 1.508
Koffervolume (l): 375-1.354 / 375-1.354
Tankinhoud (l) : 52
0-100 km/h (sec.) : 5,7
Prijs: € 37.185 BTWi
Topsnelheid: 250 km/u
Opg. Gem. verbruik: 7,9 l/100 km
CO2: 179 g/km
Andere motor
ST 2.0 EcoBlue diesel: 190 pk; 4.8l/100km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be