De vierde generatie van de Audi A3, die in 2020 op de markt kwam, heeft tot nu toe een matige carrière achter de rug. Ondanks zijn geslaagd uiterlijk lijkt hij wat terrein te hebben verloren op de concurrentie qua aankleding van het interieur. Dat bestaat uit kunststoffen van zeer wisselende kwaliteit. Jammer voor Audi, dat nochtans bekendstaat om zijn afwerking van topklasse. Onlangs reageerde het merk met de vier ringen door de A3 halverwege zijn commerciële leven een facelift te geven. Het meest opmerkelijke aan deze opknapbeurt is de komst van de Allstreet-versie, met cross-over-accenten, kunststof koetsbeschermers en een iets hogere bodemvrijheid.
Harde kunststoffen
Bij de Sportback en vierdeurs zijn de wijzigingen aan de buitenkant beperkt tot pixelvormige koplampen die keuze bieden uit vier lichtsignaturen, en een smallere grille zonder het honingraatmotief. In het interieur is het ontwerp van de ventilatieroosters veranderd, net als dat van de versnellingspook. Audi deed enkele kleine correcties aan de aankleding, vooral de hogere delen vooraan. Maar de kunststoffen met een onwaardige kwaliteit voor een auto van deze prijs zijn niet gewijzigd, bijvoorbeeld achterin de auto. Helaas hebben we dit kwaliteitsverlies ook al gezien bij andere modellen van het merk, zoals de recente A5, waarvan de deurpanelen ook van goedkoop plastic gemaakt zijn. Op dit premiumniveau is dat behoorlijk gierig.
Advertentie – lees hieronder verder
Comfortabel
Positief is dat de A3 Sportback nog altijd even comfortabel is voor vier personen, zowel voorin als achterin. De middelste zitplaats achterin is wel eerder bedoeld voor occasioneel gebruik. Met een inhoud van 380 liter is de bagageruimte in orde. De Audi is nog comfortabeler geworden met uitgebreide sfeerverlichting, een centraal scherm van 10,1 duim dat eindelijk standaard is en een USB-C-aansluiting achterin, ideaal om smartphones en tablets op te laden. Het infotainmentsysteem kan nu vanop afstand updates ontvangen en is uitgebreid met apps zoals Spotify.
Ruime motorenkeuze
De A3 Sportback is verkrijgbaar met een 1.5-benzinemotor van 116 pk (30 TFSI) of 150 pk (35 TFSI). Dieselliefhebbers kunnen kiezen voor de 2.0 TDI, met dezelfde twee vermogensniveaus (30 en 35 TDI). Ze zijn allebei verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een gerobotiseerde zeventraps S-Tronic-transmissie. Tot slot staat er ook een plug-inhybride in de catalogus: de A3 40 TFSI combineert de 1.5-benzinemotor met elektrische aandrijving voor een totaal vermogen van 204 pk.
Prestaties
De 35 TFSI, die we al kenden van de A3 van voor de facelift, is een milde hybride (48 volt). Deze viercilinder bleek in combinatie met de S-Tronic-versnellingsbak van onze testwagen zeer discreet en zuinig, met een gemiddelde van ongeveer 6,2 liter/100 km. De prestaties zijn respectabel, net als de acceleratie (0 tot 100 km/u in 8,4 seconden). Er is echter een gebrek aan koppel (250 Nm) bij lage toerentallen, waardoor je de motor hard moet aansporen om fatsoenlijk te accelereren. De motor wordt dan niet alleen luidruchtiger, maar het brandstofverbruik lijdt er ook onder.
Stevige prijzen
Sinds de introductie is de Audi A3 altijd al exclusiever en duurder geweest dan de Volkswagen Golf waarop hij gebaseerd is. In de loop der jaren is dat niet veranderd. De A3 35 TFSI begint bij 33.550 euro met de handgeschakelde versnellingsbak. Je moet er 1.550 euro bijtellen om te kunnen profiteren van de S-Tronic-automaat. Als je, zoals in onze testwagen, het S-Line-sportpakket wilt, loopt de rekening op tot 37.300 euro zonder opties. Dit verklaart waarom je gemakkelijk een budget van 50.000 euro kunt spenderen voor een goed uitgerust model.
Conclusie
Deze facelift van de Audi A3 laat ons een beetje op onze honger zitten. De verschillen met zijn voorganger zijn bijna onmerkbaar en het interieur heeft helaas geen grote sprong voorwaarts gemaakt qua kwaliteitsindruk, een aspect dat hem op gelijke hoogte had kunnen brengen met zijn premiumrivalen. Voor dit prijsniveau hadden we beter verwacht.
De Audi A3 Sportback 35 TFSI S-Tronic in cijfers
Motor: viercilinder benzine, 1.498 cc, milde hybride 48V
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: gerobotiseerd, dubbele koppeling, 7 verhoudingen (S-Tronic)
L/b/h (mm): 4.495 / 1.816 / 1.425
Leeggewicht (kg): 1.395
Koffervolume (l): 380-1200
0 tot 100 km/u (sec): 8,4
Topsnelheid (km/u): 224 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 5,3
CO2: 129 g/km
Prijs: 35.100 euro
BIV: Vlaanderen: 150,49 euro, Wallonië en Brussel: 867 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 220,67 euro, Wallonië en Brussel: 295,02 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Aangename lijn
- Discrete 1.5 TFSI
- Algemeen comfort
- Nog altijd harde kunststoffen
- Gebrek aan koppel bij lage toeren
- Prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be