De strijd woedt hevig in het premium C-segment en om op te vallen, heeft de nieuwe A3 een zeer strak uiterlijk gekregen. Zijn uitgeholde zijkanten, geprononceerde lijnen, zijn meer uitgerekt radiatorrooster en enkele rondingen hier en daar doen deze Duitser compacter ogen, met een duidelijke persoonlijkheidswinst, vooral dan voor de S-Line zoals onze testwagen.
Daarnaast werd aan de koplampen bijzonder veel aandacht besteed. De A3 kan nu worden uitgerust met een LED-matrix-systeem dat afhankelijk van de gekozen afwerking een andere lichtsignatuur bevat.
Hoogwaardige cocon
Aan boord is de nieuwe A3 duidelijk geïnspireerd op de nieuwste grote modellen van Audi, met een horizontale presentatie van het instrumentenpaneel waar glanzend zwarte inserts en verchroomde accenten in elkaar overlopen. Het luxegevoel is zeer zeker aanwezig, ondersteund door een materiaalkeuze en een afwerkingskwaliteit die nieuwe hoogten bereikt.
Deze A3 is net zo verzorgd als een A8! Als klap op de vuurpijl is de ruimte aan boord is toegenomen, zowel voor de voorste als de achterste passagiers, en ligt de capaciteit van de koffer, 380 liter, in lijn met het gemiddelde van het segment.
Advertentie – lees hieronder verder
In het midden van het dashboard bevindt zich het scherm van het multimediasysteem, dat altijd perfect duidelijk en leesbaar is. Hetzelfde geldt voor de Virtual Cockpit, die zeer sober blijft in de presentatie, maar die het met name mogelijk maakt om het navigatiesysteem op een groot scherm voor de bestuurder weer te geven. En deze A3 behoudt gelukkig zijn fysieke toetsen voor de bediening van de airconditioning en de optionele uitrusting, die veel ergonomischer zijn dan het touchscreen.
Aan de andere kant hebben we grote bedenkingen bij het real-time verkeerswaarschuwingssysteem, dat ons herhaaldelijk heeft gewaarschuwd voor spookrijders op wegen in de hele provincie, of voor ongelukken/auto’s die niet (meer) op onze route lagen. Verrassend… en vervelend.
TDI, klein maar dapper
Onder de motorkap van onze testauto ligt de 2.0 TDI van 116 pk, tegenwoordig gecamoufleerd als 30 TDI, een dieselmotor die standaard wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en die meer dan ooit overtuigt. De ingenieurs zijn er namelijk in geslaagd om het ‘dipje’ onder 2.000 tpm sinds het dieselgate-schandaal weg te gommen en de viercilinder al bij 1.600 tpm te laten uitblinken. Hij wisselt scherp en snedig van versnelling en de gasrespons is kwiek bij alle snelheden, waardoor elke rit comfortabel verloopt. Om eerlijk te zijn, dacht ik eerst met een 150 pk sterke TDI onderweg te zijn. Bovendien ligt zijn reëel brandstofverbruik laag: 4,6 tot 4,9 l/100 km met een “normale” rijstijl, zonder aan ecorijden te doen.
Het is weliswaar moeilijk te zeggen of deze Audi beter of slechter rijdt dan zijn voorganger. Hij rijdt als… een A3. Het Drive Select-systeem, dat op de motor en de stuurrespons volgens de gekozen modus (Comfort, Eco, Dynamic…) werkt, slaagt er nooit in om het rijden spannend te maken. Hoewel compact, blijft deze auto zeer passief en absoluut neutraal op de weg. Zijn rijgedrag is “goed”, het comfortgehalte is “goed” (ondanks de wat stevige stoelen), en de reacties zijn altijd perfect.
De gemiddelde klant zal dus zeker tevreden zijn, maar zij die naar een meer “toegewijde” vierwieler op zoek zijn, zullen op hun honger blijven zitten.
Ook het vermelden waard is dat deze A3, net zoals elke goede Audi, over een indrukwekkend arsenaal aan rijhulpsystemen beschikt. De noodremfunctie heeft zich tijdens onze testrit jammer genoeg verschillende keren onterecht gemoeid. Dat moet worden herzien!
Ga even zitten
De meeste van de bovengenoemde apparatuur is (uiteraard) optioneel, wat een beangstigend hoge prijs oplevert. De prijzen van de Audi A3 30 TDI S-Line beginnen dan wel bij 30.050 euro, voor ons testmodel met zijn weliswaar zeer complete uitrusting (S-Line interieur, elektrische verwarmde stoelen, Virtual Cockpit …) maar zonder extravagantie (17” wielen, geen Matrix-LED, geen panoramisch dak, een manuele achterklep …) wordt maar liefst… 46.870 euro gevraagd! Zat je al neer?
Conclusie
Hoewel hij aan aantrekkingskracht wint, blijft de A3 vooral trouw aan zichzelf: nog technologischer, nog kwalitatiever, maar nog steeds niet de meest boeiende auto om mee te rijden.
Audi A3 30 TDI technische fiche
Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.968cc; 116pk van 2.750 tot 4.250 tpm; 300Nm van 1.600 tot 2.500 tpm.
Aandrijving: naar de voorwielen.
Versnellingsbak: manuele 6-versnellingsbak.
L/B/H (mm): 4.343/1.816/1.449
Gewicht (kg): 1.345
Koffervolume (l): 380
Tankinhoud (l) : 45
0-100 km/u (sec.): 10,1
Prijs: € 27.850 BTWi
Vermogen: 116 pk
Topsnelheid: 206 km/u
Opg. gem. brandstofverbruik: 3,5 l/100 km
CO2: 92 g/km
- Indrukwekkende afwerking
- Beschikbare apparatuur
- Technologie
- Assertieve stijl
- Aangename, pittige dieselmotor
- Bewaarde fysieke knoppen
- Inconsistente real-time waarschuwingen
- Slecht gekalibreerde noodrem
- Onfatsoenlijk hoog tarief met (enkele) opties
- Karakterloos rijgedrag
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be