Op papier bezit deze Ford Focus ST een aantal stevige argumenten om “dynamische” chauffeurs te verleiden: onder de kap ligt de viercilinder turbobenzinemotor van de Ford Mustang Ecoboost, de voortrein beschikt over een sperdifferentieel, de handgeschakelde versnellingsbak is een droom… En dan hebben we het nog niets eens over zaken als de verschillende rijmodi gehad.

Onze eerste stop komende van de luchthaven van Nice is het charmante dorpje Corrençon, gelegen in het prachtige Vercors-massief. Op het programma staan kleine weggetjes van voormalige Monte-Carlo etappes: de Col de la Tourette, de Col de St-Raphaël, maar ook bredere en snellere stukken in de buurt van Puget-Théniers en Entrevaux. We volgen een prachtige weg door de kloven van Daluis en de Col de la Cayolle om ons naar Barcelonnette te brengen. Daarna komt de meest klassieke Napoleonroute naar Gap en Grenoble aan bod, om vervolgens af te slaan, verder in de richting van het Vercors-massief. Kortom, iets meer dan 350 km aan bochtige wegen om de nieuwe Focus ST aan de tand te voelen. Eerst reden we met de dieselversie (in dit geval een break of “Clipper”), voorzien van een 2-litermotor met 190 pk en 400 Nm in de aanslag. Wordt gewaardeerd: de bijna perfecte rijpositie (met dank aan de uitstekende Recaro-stoelen) en de inspanning van Ford om een modern, elegant dashboard met intuïtieve bediening te serveren. De sportieve toon wordt meteen gezet.

ST interior

Op diesel of op benzine

De vooras is bijtgraag en de achterkant “mobiel”: exact wat we wilden om deze ford snel en speels in bochten te jagen. De precisie van de versnellingspook en de korte slag maken het mogelijk om met de verzetten te “spelen”, waardoor het rijplezier nog verder toeneemt. In de sportmodus wordt de demping stugger zonder dat het vervelend wordt. De beschikbaarheid van de motor, met een ideaal werkgebied tussen 2.000 en 3.600 toeren per minuut, laat toe om de bochten ook in een hoge versnelling soepel maar zeer efficiënt aan te snijden. Een waar genot!

Turnier

Na de diesel is het tijd om over te schakelen op de 5-deurs benzineversie. Diens vooras is uitgerust met een limited-slipdifferentieel, een adaptieve vering, drie rijmodi (glad, normaal, sport) en een vierde modus als je voor het Performance Pack kiest. Deze verschillende rijmodi zijn van invloed op de gasrespons, de besturing en de remmen.

De krachtbron is een specifieke versie van de 2.3-liter turbomotor die ook in de Mustang ligt. Dankzij de van de WRC geërfde twin-scroll turbo met lage inertie is zijn vermogen onmiddellijk beschikbaar bij de geringste aanraking van het gaspedaal, of toch als de sportstand ingeschakeld is. Het sprintje van 0 tot 100 km/u lukt in minder dan 6 seconden en dankzij de nauwkeurige versnellingsbak loopt het tempo zeer snel op. Bovendien geniet je van een vooras met duivelse precisie en van een achteras die gevoelig is voor massa-overdracht, wat bijdraagt aan het efficiënte en speelse gedrag van de Focus ST. Rijden met deze auto is – zeker op kleine bergweggetjes – echte traktatie. Daar zit ook de directere besturing voor iets tussen. Hij is trouwens niet alleen op zijn gemak in krappe bochten maar ook op bredere banen waar hij de degens kan kruisen met krachtigere sportwagens.

Focus ST

De Focus ST ligt voortaan 10 mm lager en dankzij zijn differentieel kan tot 100% van het vermogen op één enkel wiel worden overgebracht. Ook weer zeer efficiënt, zonder dat het comfortniveau onaanvaardbaar wordt (ja, ook in ‘sport’!).

Remmen maar!

Zowel op de diesel- als op de benzineversie maken de remmen indruk met hun daadkracht en uithoudingsvermogen. De 330 mm grote schijven vooraan worden door 4 zuigers bijgestaan en zelfs aan het einde van een stevige afdaling, na veel hard gerem, wordt niet het minste teken van vervaging vastgesteld. De Michelin Pilot 4S-banden rond de 18-duimsvelgen bieden bijzonder goede prestaties.

Iets minder leuk is de grote dorst van de ST op benzine. Tijdens onze testsessie zitten we aan 16l/100km en slinkt het bereik naar amper 300 km. Op autosnelwegen, met een constante snelheid binnen de toegestane grenzen, stelt dezelfde auto zich tevreden met een kleine 11l/100km – nog steeds veel. Met de diesel kan je een pak verder rijden. Zijn verbruik varieert van minder dan 7,5 liter op snelwegen tot een maximum van 11,5 liter. Weet wel dat de diesel niet even plezierig is als de benzine. Laatstgenoemde is écht opwindend in de sportmodus en nog meer in het (optionele) ‘Track’.

Conclusie

De nieuwe Focus is ouder en wijzer geworden, al is de ST gelukkig nog steeds een hebbeding. Wij vinden hem in één woord geweldig…

gear

De Focus ST benzine in cijfers

Motor: 4-cilinder turbo, 2.264 cc; 280 pk bij 5500 tpm; 420 Nm van 3.000 tot 4.000 tpm.

Aandrijving: op de voorwielen.

Versnellingsbak: handgeschakeld, 6 versnellingen

L/b/h (mm): 4,388/1,825/1458

Leeggewicht (kg): 1508

Tankinhoud (l) : 52

0-100 km/u (sec.): 5,7

Prijs: € 37.465 incl. BTW

Vermogen: 280 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Opg. gem. verbruik: 7,9 l/100 km

CO2: 179 g/km

Andere motor

2.0 turbodiesel: 190 pk; 4,8l/100 km; 220km/u; € 35.865 incl. BTW.

  • Chassis en motorvermogen
  • Zeer nauwkeurige vooras
  • Stoelen en rijpositie
  • Autonomie ST benzine
  • Weinig dynamisch voorkomen
Score van de redactie : (4/5)