Negen jaar is lang, of toch volgens de huidige normen. Zo lang zelfs dat je zou kunnen vergeten dat het de Juke was die de “urban crossover” nichemarkt heeft gecreëerd. Die markt is nog steeds bijzonder populair.
Negen jaar is ook lang voor een zeer avant-gardistisch, bijna provocerend ontwerp. En dan is er natuurlijk de technologische vooruitgang. Op een decennium tijd hebben we een ware digitale revolutie meegemaakt, waardoor de Juke I anno 2019 verouderd is op het vlak van multimedia en rijhulpmiddelen. Gewoon om te zeggen dat die 9 jaar er misschien een jaar of twee te veel waren. De vraag is nu of de Juke II, die er een pak serieuzer uitziet, wel helemaal up-to-date is.
Respect voor zijn voorganger
De uiterlijke vernieuwing is wat ons betreft geslaagd. De nieuwe Juke ziet er fris uit, met respect voor de originaliteit van zijn voorganger. Zijn neus is nog steeds hoog, zijn tronie onconventioneel, de schouders breed… Het vertrouwde Juke-recept is er nog steeds, maar dan met een meer gladgestreken koets en gepolijste vormen om hem te ontdoen van stijlelementen die ooit trendy waren maar nu verouderd zijn. Aan al degenen die vinden dat deze nieuwe Nissan er maar zo zo uitziet op foto: in het echt, met de dagrijlichten ingeschakeld, oogt hij erg appetijtelijk.
Advertentie – lees hieronder verder
Mee met zijn tijd
Ook binnenin heeft de vernieuwing fel toegeslagen. Alles is perfect up-to-date qua stijl en met de infotainment en de bouwkwaliteit zit het eveneens snor. De centrale tunnel is alweer een duidelijke knipoog naar de Juke I.
Op het gebied van veiligheid heeft Nissan alle huidige klassiekers voorzien (noodstop, herkenning van voetgangers en fietsers, lezen van verkeersborden, actieve rijstrookassistentie) en de Juke II is zelfs een van de weinigen van zijn segment die semi-autonoom rijden op autosnelwegen mogelijk maakt, én de enige met dodehoekmonitoring met actieve koerscorrectie. Wie snel afgeleid is, zal deze technologie zeker appreciëren… Wat het multimedia-aspect betreft: vanaf de Connecta-uitvoering krijg je gratis en onbeperkte 4G en is Google Assistant compatibel.
De nieuwe Juke is ook gezinsvriendelijker dan ooit. Hij is groter (+7,5 cm in de lengte) en verschuift daarom van de “stadscategorie” naar de “compacte categorie”. Zijn binnenruimte nam toe, vooral op de achterbank, waar nu plaats is voor échte volwassenen. Het koffervolume groeide 20%, tot 422 liter.
Juke hybride?
Momenteel is er nog maar één motor voor de Juke beschikbaar: de 117 pk sterke 1,0-liter driecilinder turbo op benzine, gecombineerd met een manuele zesbak of met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Op onze vraag wanneer de hybrideversie zou arriveren, gaf de Nissan-woordvoerder dit antwoord: “Aaaah, dat weten het niet. We zien wel, het is de klant die beslist, bla, bla, bla, bla…”. Nochtans weten we met zekerheid dat de Juke zijn platform met de Renault Clio en Captur deelt en van die modellen zijn de hybrideversies al aangekondigd. De vraag is dus niet óf er een Juke hybride zal verschijnen, maar wanneer… Wedden dat hij in 2020, uiterlijk begin 2021, zijn opwachting zal maken?
Niet sensationeel genoeg?
Onderweg toont de nieuwe Juke snel zijn goede kanten, maar ook zijn iets minder overtuigende eigenschappen. In de kolom “Ja”: allereerst de kwaliteit van de nieuwe stoelen die niet alleen mooi zijn, maar vooral een zeer goede ondersteuning bieden en je in staat stellen een zeer bevredigende rijpositie te vinden. De geluidsisolatie stellen we ook op prijs, net als het motorgeluid dat bij een constante snelheid compleet naar de achtergrond verdwijnt. En ook: de vooras laat zich goed plaatsen, de gewichtsverdeling staat op punt en hij helt relatief weinig in de bochten. Moest de achteras iets meer speelruimte toelaten, hadden we deze Juke in één woord “dynamisch” genoemd.
Zijn mindere kanten dan? Eerst en vooral de 1-liter turbo die snel buiten adem zit tijdens het optrekken. We hebben 117 paarden ter beschikking bij 5.250 tpm en 200 Nm koppel van 1.750 tot 2.750, maar daartussen gebeurt er weinig. Valt ook tegen: de automaat met dubbele koppeling. Deze bak is niet erg responsief en dus ook niet overtuigend, in geen enkele van de instelbare rijmodi trouwens. En de besturing? Daaraan werd duidelijk gewerkt, al is ze nog steeds niet communicatief genoeg. Momenteel mist de Juke de krachtontplooiing om echte sensaties over te brengen, ook al is dat de bedoeling niet, of toch niet met deze versie. Maar toch… Nissan weet hoe het moet en heeft dat als meermaals bewezen, recentelijk zelfs met de uitstekende Micra die niet het succes heeft dat hij verdient… Een kwestie van kleine aanpassingen? Een ander doelpubliek? Of is het concept van SUV’s/cross-overs simpelweg te tegenstrijdig geworden met de notie van sportieve sensaties? Excuses…
Conclusie
De nieuwe Juke rijdt even goed als hij eruitziet. Wat meer is: hij zit bomvol nieuwe technologieën waardoor hij helemaal up-to-date is. Beter laat dan nooit!
De Juke DIG-T in cijfers
Motor: 3-cilinder benzine, turbo, 999cc; 117 pk bij 5.250 tpm; 200Nm van 1.750 tot 2.750 tpm.
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: handgeschakelde 6-bak
L/b/h (mm): 4.210/1.800/1.595
Leeggewicht (kg): 1.257
Koffervolume (l): 422 – 1.305
Tankinhoud (l) : 46
0-100 km/u (sec.) : 10,4
Prijs: € 20.990 BTWi
Vermogen: 117 pk
Topsnelheid: 180 km/u
Opg. gem. verbruik: 5,9 l/100 km
CO2: 135 g/km
- Knappe verschijning
- Hoogtechnologisch (voor het segment)
- Weggedrag
- Ruimer
- Motor mist pit, geen sensaties
- 7DCT-bak alleen voor "comfortabel" gebruik
- Duurder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be