Autotests

TEST Mercedes SLC: baby AMG

Nadat het 2015 tot zijn “Jaar van de SUV” uitriep, kondigt Mercedes aan dat 2016 zijn “Jaar van de Dream Car” wordt. We weten dat de C Klasse Cabrio en de E Klasse AMG in de coulissen klaar staan om ons weldra in vervoering te brengen. Maar hier is reeds een zeer lekker hapje vooraf, dat eigenlijk best als hoofgerecht mag geserveerd worden.

Laurent Zilli Laurent Zilli | Gepubliceerd op 16 jun. 2016 | Leestijd: 7 min

Laten we eerlijk zijn: deze SLC is niet echt “100% nieuw”, want het gaat om een update van de herdoopte SLK.De directie van het merk bevestigde het onlangs nog op het Salon van New York : de toekomst van Mercedes ligt bij een nadrukkelijker sportief karakter. Het succes van de AMG-modellen kende de voorbije jaren een exponentiële stijging en daar wil de constructeur verder op bouwen in de toekomst. Dit is de reden waarom ieder nieuw model uitpakt met een lijn die niet zou misstaan op een high performance versie. Dat wordt bevestigd met de aanpassingen op de SLK, excuseer, de SLC.

Bijgeschaafd

Advertentie – lees hieronder verder

De wagen blijft globaal identiek, maar zijn nieuwe snuit, met strakkere koplampen en een meer geaccentueerde bumper, benadrukt meer de prestaties. Achteraan moeten enkele wijzigingen aan de lichtblokken, de onderkant van de bumpers en de uitlaten volstaan. Aan boord kan de SLC zijn leeftijd echter moeilijk verhullen. Het interieur dateert namelijk al van 2011, voor de introductie van het “zwevende” centrale scherm en de module met bediening via een touchpad. Strikt genomen kan het geheel nog door de beugel, maar als je de recente producten van het merk kent, komt het design toch gedateerd over.Desalniettemin gingen de infotainment en rijhulpsystemen er weer op vooruit, zodat de SLC op en top geconnecteerd is en nu ook kan uitpakken met snufjes als een automatische noodremfunctie of een achteruitrijcamera.

Van het ene extreem in het andere

Onder de motorkap vallen de meeste veranderingen te noteren, vooral boven- en onderaan het gamma. Eerst en vooral introduceert Mercedes een nieuwe instapper met een prijskaartje van 34.500 euro in de SLC-familie: de SLC 180 met een viercilinder 1.6 turbobenzine goed voor 156 pk en 250 Nm. Dan volgen de SLC 200 en 300 met de 2,0 liter-motor met respectievelijk 184 en 245 pk, en de 250d diesel met 204 pk, die alle drie ongewijzigd bleven. De 350 (zescilinder 305 pk) en de 55 AMG (V8 422 pk) werden daarentegen afgevoerd. Het topmodel is dus voortaan de SLC 43 AMG. En vooraleer daarover verder uit te weiden, geven we al mee dat de 7-trapsautomaat in het hele gamma (optie op de 180 en 200, standaard op de andere versies) vervangen wordt door de uitstekende 9-trapsautomaat.

Voor uw dienaar was de 43 AMG variant een ontdekking. Die wordt niet meer aangedreven door een krachtbron door AMG zelf ontwikkeld, maar wel door de V6 3 liter van Mercedes die de huistuner stevig onder handen nam. Volstaat dat om de bestuurder kriebels van jewelste te bezorgen? Zeker weten! Want AMG puurt uit deze mechaniek maar eventjes 367 pk en 520 Nm. In een wagen van net geen 1.600 kg geeft dat stevig vonken, zeker in combinatie met de vlot schakelende 9-trapsautomaat. Als je de Dynamic Select in de stand Sport of Sport+ zet, zit je steeds op het goede toerental om op voldoende punch te kunnen rekenen. Bovendien levert ook deze AMG de gepaste sound. Hier werd mooi werk geleverd aan de uitlaat die er in slaagt de motor net iets meer karakter te bezorgen.

Wat we uiteindelijk het meest apprecieerden was het feit dat deze motor perfect “op maat” is van de SLC. Want vaak is een AMG-krachtbron te wild, te brutaal voor een wagen die het daar dan duidelijk moeilijk mee heeft. En dat was voorheen ook het geval met de SLK. Nu kan je de motor steeds op zijn staart trappen, zonder de rest van de wagen in problemen te brengen. In het slechtste geval wordt de achterkant wat wispelturiger, maar dat is uiteraard zeer aangenaam in een kleine roadster als de SLC. Kortom, een echte machine om over verlaten bergwegen te razen!

 

Besluit

De SLC bezorgt de SLK een geslaagde uiterlijke verjongingskuur. Wie die verandering ook op de weg wil zien, moet zeker voor de nieuwe “baby AMG”-motor kiezen. Dat heet een geslaagd huwelijk!

AMG SLC 43 in enkele cijfers

Motor : V6 bi-turbo, 2.996 cc, 367 pk

Aandrijving : op de achterwielen

Versnellingsbak : 9-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.143/1.810/1.303

Leeggewicht (kg): 1.595

Kofferinhoud (l) : 225-335

Tank (l) : 70

0 tot 100 km/u (s.) : 4,7


Positieve punten

Geslaagde uiterlijke aanpassingen

Charme intact

Nieuw (vrij) toegankelijk instapmodel

Zeer aangename “baby AMG”-motor

Hyperovertuigende 43 AMG-versie

Negatieve punten

Gedateerd interieurdesign

Aanzienlijk gewicht voor een roadster

Minder sexy dan een vouwkap?

Toegang koffer met dak open

Overige motorisaties

SLC 180 : 156pk, 5,6l/100km, 226km/u, 34.485 euros BTW incl.

SLC 200 : 184pk, 6,1l/100km, 240km/u, 39.446 euros BTW incl.

SLC 300 : 245pk, 5,8l/100km, 250km/u, Prix N.B

SLC 250d : 204pk, 4,4l/100km, 245km/u, 44.528 euros BTW incl.

Prijs : 60.742 € BTW incl.

Vermogen : 367 pk

Topsnelheid : 250 km/u

Gem. verbruik : 7,8 l/100km

CO2 : 178 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon