Dit is het geval bij de Volkswagen Amarok, die eigenlijk een Ford Ranger is, een pick-up die in Australië ontworpen werd en in Zuid-Afrika gebouwd wordt. Van Volkswagen heeft hij alleen het logo en enkele details aan de voor- en achterkant. Gelukkig is de pick-up van het merk met het blauwe ovaal esthetisch geslaagd en verstoren de Volkswagen-accenten het totaalplaatje niet, verre van zelfs. In zijn topuitvoering Aventura heeft de Amorak een relatief brave en sportieve look, zeker niet zo extreem als de Ranger Raptor.
Met een lengte van 5,35 m groeide de Amarok ongeveer 10 cm tegenover zijn voorganger en dat merk je bij het parkeren: het grote formaat is een nadeel in gewone parkeerplaatsen. Niets aan te doen. Een pick-up is zeker geen SUV, laten we eerlijk zijn. We moeten er ook aan herinneren dat de wetgeving in Vlaanderen en Wallonië gewijzigd is. Je hebt een ondernemingsnummer nodig om hem als bedrijfsvoertuig in te schrijven en minder belastingen te betalen.
Betere kwaliteit
In vergelijking met de oude Amarok is het interieur grondig veranderd. De kwaliteit van de dashboardmaterialen, het centrale scherm van 12,3 duim in verticale positie en de perfecte rijpositie verdienen alle lof. Hoewel veel functies nog fysieke knoppen gebruiken, werden andere dan weer digitaal en blijken ze lastig te bedienen, zoals de temperatuurselectie van de airconditioning of het telefoonmenu.
Advertentie – lees hieronder verder
Voorts geeft de achterbank een krap gevoel, vooral aan de benen. Toch jammer als je in zo’n grote auto zit. De standaarduitrusting van de Aventura-versie is zeer uitgebreid, met onder meer elektrisch bediende zetels (in leder en verwarmd voorin) en het Harman Kardon-audiosysteem met tien luidsprekers.
Koppel op alle niveaus
Voor de Aventura-uitvoering behoudt de Belgische Volkswagen-importeur alleen de topmotor: een 3.0 V6-diesel met 240 pk en 600 Nm koppel. In combinatie met een automaat met tien versnellingen geeft dit de Amarok een sleepvermogen van 3,5 ton en een laadvermogen van 1,19 ton. Dit schept veel mogelijkheden voor een voertuig dat toch voornamelijk als werkpaard zal dienen.
De motor is vrij discreet bij de start, maar je hoort hem wel bij de acceleraties, die trouwens niet echt indrukwekkend zijn. Deze pick-up met ladderchassis weegt rijklaar 2.540 kg, wat de prestaties niet ten goede komt. De sterkte van de Amarok ligt elders, want zijn trekvermogen is het belangrijkste. En in zulke omstandigheden vervult hij zijn taak feilloos, bijgestaan door het hoge koppel van zijn V6.
Op elk terrein
Op de weg rijdt de Amarok comfortabel voor een pick-up, maar nog altijd zoals een ‘normale’ terreinwagen. Het onderstel is dus wat stuiterig als de pick-up leeg is, terwijl mechanische geluiden in het interieur goed hoorbaar zijn. In vergelijking met de concurrentie onderscheidt deze pick-up zich door het zeer uitgebreide pakket rijhulpsystemen en de chassisafstelling die het hoge gewicht tijdens het rijden doet vergeten. Ook buiten de gebaande wegen voelt de Volkswagen zich op zijn gemak met zijn standaard 4Motion-vierwielaandrijving met drie verschillende standen.
Onze testauto had ook een systeem dat het vermogen automatisch verdeelt tussen de voor- en achteras via een meervoudige platenkoppeling. Zonder de Amarok tot het uiterste te drijven, konden we vaststellen dat niets hem lijkt tegen te houden. En in de moeilijkste situaties trekt hij zijn plan dankzij de korte overbrengingsverhoudingen. De stijfheid van de pick-up staat nooit ter discussie, hij reageert zeer voorspelbaar en de elektronica houdt een oogje in het zeil, bijvoorbeeld de verbluffende afdalingshulp.
Conclusie
Met de nieuwe Amarok neemt Volkswagen geen enkel risico, want hij is gebaseerd op de Ford Ranger, de bestverkochte pick-up in Europa. Hoewel hij weinig DNA van het Duitse merk meedraagt, verdient hij toch een plekje in de catalogus en is hij onder een goed gesternte geboren. Met een basisprijs van 68.600 euro krijg je hem echter niet zomaar cadeau.
De Volkswagen Amarok 3.0 TDI Aventura in cijfers
Motor: V6-turbodiesel, 2.967 cc, 240 pk bij 3.250 tr/min, 600 Nm bij 1.750 tr/min
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: tientrapsautomaat
L/b/h (mm): 5.350/1.910/1.884
Leeggewicht (kg): 2.540
Tankinhoud (l): 68
0 tot 100 km/u (sec.): NB
Topsnelheid: NB
WLTP-verbruik: 10,2 l/100 km
CO2 : 267 g/km
Prijs: 68.600 euro
Belasting op inverkeerstelling: Vlaanderen: € 0, Wallonië en Brussel: € 0
Verkeersbelasting: Vlaanderen: € 155,40, Wallonië en Brussel: € 148,76
Ecomalus Wallonië: € 0
- Afwerking
- Algemeen comfort
- Uitrusting
- Hoge prijs
- Harde ophanging
- Ruimte achterin
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be