Het is niet gemakkelijk om met een wereldwijd bekend icoon in de familie te moeten samen leven. Vraag dat maar aan de broer van Sylvester Stallone… In de kleine GTI-familie is dat niet anders, want er zijn tal van modellen te vinden met bijzondere kwaliteiten die nooit naar waarde werden geschat. Dat geldt ook voor de Polo die vanaf de tweede generatie (1981-1994) ook als sportieveling werd geleverd. De snelle versie heette aanvankelijk G40 en vanaf de derde generatie (1994-2002) zou die eveneens het suffix GTI op de kofferklep dragen.
20 jaar
Toen dat model op de markt kwam, was de Golf GTI reeds 20 jaar een legende en hij voerde al tien jaar strijd met een andere vermaarde GTI… de Peugeot 205 GTI. Liefhebbers van het genre hadden slechts oog voor deze twee en daarom was er slechts een bijrolletje weggelegd voor de Polo GTI, of «de GTI voor de kleine man». Dit werd het alternatief voor wie zich geen Golf kon veroorloven. Er was bovendien weinig tegen te beginnen omwille van het bijzonder sterke imago van grote broer.
Het bewijs
Peugeot bouwde een tijd lang geen GTI-versie, maar van elke generatie Golf werd steevast een GTI-afgeleid. Bij gebrek aan concurrenten had Volkswagen het rijk lange tijd voor zich alleen want er brak een periode aan waarin auto ‘s vooral veiliger en ecologisch hoorden te zijn. De legende verloor zijn glans, werd zwaarder en vooral burgerlijker. Toch kon hij altijd rekenen op krachtige motoren en een specifieke look, maar het rijgedrag werd bij elke generatiewissel minder inspirerend.
Advertentie – lees hieronder verder
Zou daar een mogelijkheid liggen voor de Polo GTI om het verschil te maken? Vergeet het, het imago blijkt onverwoestbaar. In het hoofd van menig consument bestaat er maar één GTI en dat is de Golf. En toch staat de huidige generatie mijlen ver van het oorspronkelijke lezing. Hij weegt meer dan 1.300 kg en wordt aangedreven door een grote tweelitermotor van 245 pk. Het enige lichtpunt is de iets scherper sturende vooras, met dank aan het elektronisch gestuurde sperdifferentieel. Los daarvan, is er een overijverig ESP dat veel te snel ingrijpt en de achteras beweegt geen millimeter… Ja, de Golf GTI is nog steeds een bijzonder snelle auto die polyvalent en aangenaam is voor dagelijks gebruik. Maar, hij is ook iets te veilig geworden, te braaf…
Het alternatief
De komst van de GTI-versie van deze zevende generatie Polo – die eind 2017 op de markt kwam – moet je in dit licht zien. Laat ons wel wezen, met een gewicht van 1.270 kg staat hij erg ver van het initiële concept en ook dit model heeft recht op de dikke 2.0 TSI die in dit geval 200 pk ontwikkelt. Puristen zullen het bovendien jammer vinden dat hij alleen met een DSG6 versnellingsbak wordt geleverd, want een manuele bak is niet voorzien. Anderzijds rijdt deze Polo GTI fundamenteel anders dan zijn grote broer en dat komt vooral door de afstelling van het onderstel. En dan hebben we het niet over een brutaal harde demping zoals we die ervoeren in de gelimiteerde versie van de Polo R WRC uit 2014.
Toegegeven, die was bijzonder speels met een vermogen van 220 pk en zijn handgeschakelde versnellingsbak, maar hij was te spartaans voor dagelijks gebruik. Deze nieuwe Polo GTI is weldegelijk elke dag inzetbaar en hij blijft voldoende comfortabel. Tenminste, in combinatie met het Sport Select onderstel, voorzien van instelbare dempers, waarmee wij reden. Ondanks het comfort, heeft de auto ook een uitgesproken sportief kantje zodat het een volwaardige GTI wordt.
Speels
Het belangrijkste is dat deze Polo – in tegenstelling tot de Golf GTI – weer wat speelser is geworden. Wie dit onder de knie heeft, zal ervaren dat de vooras van de Polo een beetje mag uitbreken, je kan hem perfect ‘plaatsen’ door te remmen en wanneer je de voet van het gaspedaal haalt, reageert de achteras zelfs speels. We willen het niet zo ver drijven om hem te vergelijken met de Peugeot 208 GTI of de Ford Fiesta ST, want dat blijven de absolute referenties op vlak van sportieve stadswagens. Volkswagen heeft vandaag geen producten die deze “sportieve” filosofie delen. Maar, de ingenieurs zijn er weldegelijk in gelukt om opnieuw een vleugje sportiviteit in het onderstel van de Polo te lepelen en dat maakt een wereld van verschil op vlak van rijplezier. De Polo reageert speels en efficiënt en is zo goed dat we ons niet kunnen herinneren dat het ESP moest ingrijpen. Ook het pseudo XSD-differentieel – dat we niet echt kunnen smaken omdat het enkel ingrijpt op de remmen – bleef op de achtergrond.
Besluit
Wie op zoek gaat naar de ultieme GTI is eerlijk gezegd bij Volkswagen nog steeds niet aan het juiste adres. Maar deze Polo krijgt wel een vleugje sportiviteit waaraan het de gelijknamige Golf momenteel ontbreekt.
+
2.0 TSI motor reageert fantastisch
Het weggedrag wordt voelbaar speelser
Deze Polo blijft polyvalent
–
Geen manuele versnellingsbak
Nog altijd iets minder leuk dan zijn concurrenten
De VW Polo GTI in cijfers
Motor : 4-cilinder turbobenzine, 1.984cc ; 200pk tussen 4.400 en 6.000tr/min ; 320Nm tussen 1.500 en 4.400tr/min
Aandrijving : voorwielen
Versnellingsbak : 6-trapsautomaat met dubbele koppeling
L/b/h (mm) : 4.067/1.751/1.438
Leeggewicht (kg) : 1.280
Koffervolume (l) : 305
Tankinhoud (l) : 40
0 – 100 km/u (sec.) : 6,7
Prijs : € 27.300 BTWi
Vermogen : 200 pk
Topsnelheid : 237 km/u
Op. gem. verbruik : 5,9 l/100 km
CO2 : 134 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be