Van Australië tot de VS: de Toyota Camry is een echt icoon en zelfs voor motorsportliefhebbers. Denk maar aan NASCAR, de V8 Supercar Series enzovoort. In Europa werd hij in 2004 vervangen door de Avensis, al is laatstgenoemde geen groot succes geworden. Te gewoontjes misschien? Da’s een beoordeling die Toyota in geen geval meer wil horen. “Geen saaie auto’s meer!”, heeft grote baas Akio Toyoda al meerdere malen laten verstaan.
Europese uitstraling?
Onze mening over de looks van de nieuwe Camry is een beetje dubbel. Langs achter en van opzij gezien, oogt hij best begeerlijk maar zowel zijn voorkant als zijn beschikbare kleurenpalet kunnen we maar moeilijk smaken. In ieder geval beschikt deze Japanner niet over een bijzonder dynamisch ontwerp, wat nochtans wel werd geopperd werd door Masato Katsumata, hoofdingenieur van deze 8ste generatie Camry. Het uitendelijke oordeel ligt bij jou als lezer.
Advertentie – lees hieronder verder
De ideale taxi?
Eenmaal ingestapt, geraken we wél snel overtuigd. Je moet zelfs serieus op zoek gaan naar harde kunststoffen om ze effectief te vinden, ongeacht het afwerkingsniveau. De materiaalkeuze is top, de bouwkwaliteit zeer correct en ook het dashboard heeft een goede indruk nagelaten, ook al is het niet het meest trendy dat we al zijn tegengekomen.
Wat er te zeggen valt over de achterbank van de Premium-uitvoering (€ 41.270 incl. BTW) met het optionele Executive Pack van € 2.400 (ja, de rekening begint te stijgen, maar we hebben het hier wel over de top van het gamma, nvdr)? Dat de beenruimte opmerkelijk is, zelfs met een chauffer van 1m90 achter het stuur. Bovendien bieden de rugleuningen meer steun dan een zetel in een gemiddelde woonkamer.
Wil je echter 24 liter kofferruimte besparen (524l), laat deze optie dan linksliggen. Dan krijg je ook de mogelijkheid om de 60/40-achterbank neer te klappen. Weet wel dat de afwerking in deze configuratie niet optimaal is en dat de vrijgekomen ruimte bij het neerklappen praktischer kon… Of er dan tenminste een break zit aan te komen? Voorlopig niet, jammer genoeg…
Japanse ingenieurs
De aandrijflijn van de Camry is identiek aan die van de RAV4. Het gaat om de 4de generatie hybride waarbij een 2,5-liter 4-cilindermotor aan een elektromotor is gekoppeld, met een gecombineerd vermogen van 218 pk. Het geleverde werk van de Japanse ingenieurs is bewonderenswaardig: de lange slag van 103,48 mm en de hoge compressieverhouding van 14:1 (een Japans truukje van Mazda) zorgen voor beperkt verbruik en een maximaal thermisch rendement van 41%, een wereldrecord. Bovendien weegt dit blok bijna 40 kg minder dan ervoor, wat zeker geen eenvoudig dieet was. Het resultaat mag er zeker wezen: met een leeggewicht van 1.595 kg is deze 4,9 m lange hybride niet bepaald zwaar en bovendien liggen zijn accu’s voortaan onder de achterbank in plaats van in de koffer om het zwaartepunt naar beneden te krijgen, wat uiteraard is gelukt.
Interessant in Vlaanderen, veel minder in Brussel en Wallonië
De nieuwe gewichtsverdeling heeft dus een positieve invloed op het rijgedrag van de Camry. Deze berline blijft dan ook onder zowat alle omstandigheden stabiel. Er serieus gas mee geven, is weliswaar minder aan de orde, ook al produceert de nieuwe aandrijving een minder storend geluid dan vroeger en kan je voortaan, op voorwaarde dat de batterij voldoende is opgeladen, tot 60 km/u snel rijden zonder de benzinemotor te gebruiken. En wat met de dorst? Wij zijn erin geslaagd ons gemiddelde op 4,4l/100km te houden, de NDEC 2.0-waarde die door de constructeur werd aangekondigd (in combinatie met 18-duimsvelgen). Knap dus! En ook de taksen vallen mee, of toch als je de nieuwe Camry in Vlaanderen in het verkeer brengt. Bij de inschrijving betaal je dan € 117 en vervolgens € 487 per jaar. Krijgt je Camry een Waalse of Brusselse stempel, dan zal je € 2.578 (!) aan inverkeersstelling en € 626 aan jaarlijkse verkeersbelasting moeten neertellen: een gigantisch verschil…
Conclusie
De nieuwe Toyota Camry is de geknipte wagen voor privéchauffeurs of om als taxi in te etten. Zijn grootste troeven? Het comfortgehalte aan boord (vooraan, maar nog meer achteraan) en zijn lage brandstofverbruik, of toch als geen hele dagen op de snelweg vertoeft.
De Camry 2.5 Hybrid in cijfers
Motor: 4-cilinder met directe en indirecte benzine-inspuiting; 2.487 cc; 218 pk; 221 Nm van 3.600 tot 5.200 tpm.
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: automaat (e-CVT)
L/b/h (mm): 4,885/1,840/1,445
Leeggewicht (kg): 1.595
Koffervolume (l): 500 (524 met 60/40 achterbank)
Tankinhoud (l): 50
0 – 100 km/h (sec.) : 8,3
Prijs: € 36.970 BTWi
Vermogen: 218 pk
Topsnelheid: 180 km/u
Gem. verbruik: 4,3 l/100km
CO2 : 98 g/km
- Laag Verbruik
- Technische vooruitgang (ontwerp, gewicht, stilte)
- Comfort/afwerking/materiaalkeuze
- Steun rugleuning achteraan (optioneel)
- Taksen in Wallonië/Brussel
- Windruis bij hoge snelheid
- Neerklapbare achterbank (afwerking/uitzicht/praktisch)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be