Het Autosalon van Brussel heeft een traditie van honderd edities, maar is vandaag verleden tijd. Organisator Febiac gooit de handdoek in de ring en organiseert in 2024 geen nieuwe editie meer, wellicht teleurgesteld door de resultaten van 2023, toen ongeveer 270.000 bezoekers kwamen opdagen. Een Nederlands evenementenbedrijf, 402 Automotive, kwam echter snel met een alternatieve Brussels Auto Show, die van 17 tot 21 januari wordt gehouden.
Dat blijkt geen makkie te zijn. Een paar weken geleden kondigden de organisatoren aan dat er een groot aantal fabrikanten zou komen, maar in werkelijkheid ging geen enkel merk in op de uitnodiging van 402 Automotive. Helemaal geen? Automotive 402 hoopt zo veel mogelijk merken aan te trekken, maar tot nu toe zijn de grote groepen afwezig. Er is wel sprake van deelname van MG en Kia.
Particulieren niet geïnteresseerd?
In een interview met De Tijd legden een aantal merken uit waarom ze besloten hadden niet deel te nemen. De positionering van de Brussels Auto Show rond tuning en influencers is aantrekkelijk, maar overtuigt niet als het gaat om het aankoopproces en de ambitie om particuliere consumenten te bereiken. Dat was immers het voordeel van het oude Autosalon: verkoop aan particulieren tijdens deze periode. “We denken dat dit een zeer evenementgerichte show is die zich vooral richt op een publiek van liefhebbers rond tuning, supercars en sportwagens. We denken niet dat dit evenement bedoeld is voor klanten die in het koopproces zitten”, vertelde een woordvoerder van Renault aan onze collega’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto: 402 Automotive
Andere autofabrikanten denken er net zo over en vinden dat het concept niet past bij de strategie die de merken in januari hoopten te volgen, namelijk particuliere klanten bereiken die willen profiteren van kortingen. De consumentenmarkt is nog steeds goed voor 35% van de verkoop per jaar. Het is zeker minder en minder, maar fabrikanten kunnen niet zonder, vooral in een markt die de afgelopen maanden sterk is gekrompen. Maar velen betwijfelen of de YouTubers Pog, Shmee150 en Enzo Knol de massa zullen aantrekken. Tot nu toe zijn er volgens 402 Automotive tussen 40.000 en 50.000 tickets verkocht.
Wat heeft de toekomst in petto?
Zal de eerste Brussels Auto Show mislukken? Dat valt nog te bezien. Het nieuwe evenement dat Febiac in februari (20-22) voor professionals lanceert, de Automotive eMotion Summit, wordt waarschijnlijk wel een succes, aangezien 65% van de nieuw verkochte auto’s bedrijfswagens zijn.
Ondertussen hebben de automerken besloten om hun traditionele kortingen aan te bieden, maar dan via massale commerciële campagnes en bij hun verdelers. Particuliere klanten zijn niet vergeten, maar ze zullen niet direct modellen kunnen vergelijken. En dat was, afgezien van de coronaperiode, al lang niet meer gebeurd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be