Het is geen geheim dat het momenteel slecht gaat met autosalons. En dat is niet de schuld van covid. In feite was het gebrek aan interesse in autoshows daarvoor al voelbaar. Dit leidde tot de ondergang van het Autosalon van Frankfurt (dat naar München verhuisde), de radicale transformatie van het Autosalon van Parijs en de annulering van het volgende Autosalon van Brussel, hoewel een ommekeer nooit uit te sluiten valt.
Zo blijkt vandaag dat het Salon van Genève, dat in 2023 geannuleerd werd bij gebrek aan interesse, wel kan plaatsvinden in 2024, meer bepaald van 26 februari tot 3 maart. De organisatoren hebben er vertrouwen in, want de huur van de Palexpo-tentoonstellingsruimte in Genève is al betaald. Dit gezegd zijnde, wordt het wellicht niet zo weelderig als vroeger. Intussen is het concept namelijk aangepast om de kosten te beperken.
Toegankelijker
Tot enkele jaren geleden was het evenement aan de oevers van het Meer van Genève de meest luxueuze en gerenommeerde internationale autoshow. Dit betekende echter ook hoge kosten voor de autoconstructeurs. Intussen zijn de marketingafdelingen op dieet gezet wegens de gigantische investeringen voor de transitie naar de elektrische auto. Het principe van communicerende vaten…
Daarom kiezen de organisatoren in Genève voor kleinere, vooraf gebouwde standen waarbij alleen de kleur verschilt, zodat er geen onderlinge competitie meer is tussen exposanten om de mooiste en grootste stand. Op die manier willen de organisatoren evenveel exposanten als vroeger overtuigen. Tot slot duurt het evenement nog maar zeven dagen, met een beoogde opkomst van ongeveer 300.000 bezoekers in plaats van de gebruikelijke 600.000 (2019). Het valt nog te bezien of deze ‘lowcostformule’ navolging krijgt. Misschien iets voor FEBIAC om over te denken?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be