Backstage op het Autosalon: “De man met spiegeltjes op zijn schoenen…”

Het Autosalon van Brussel bezoeken is één ding, er mogen rondlopen voor openingstijd en de backstage verkennen nog iets helemaal anders. Op die manier kom je namelijk allerlei trivia te weten, zoals van de man met de spiegeltjes op zijn schoenen.

Backstage op het Autosalon: “De man met spiegeltjes op zijn schoenen…”

Wie onlangs deelnam aan onze wedstrijd, kon een duoticket winnen voor de Gocar.be Backstage Experience op de Brussels Motor Show, beter bekend als het Autosalon, dat elk jaar in januari door Febiac georganiseerd wordt. De gelukkigen kregen in en rond de paleizen van de Heizel een rondleiding vol geheimen, waarvan je er zo meteen enkele te weten komt.

Maserati doet moeilijk

Is het je al ooit opgevallen dat BMW en Mercedes nooit een hal delen? Da’s omdat ze dat zelf weigeren. En dat een poetsende medewerker altijd met dezelfde wagen(s) bezig is? Dat komt omdat er maximum vier vierwielers per persoon worden toegewezen. Of dat de mooiste of meest bijzonder auto’s doorgaans op de hoek van een stand geparkeerd staan? Dat doen de merken om klanten als het ware binnen te halen, want na die “zeer speciale wagen” komen ze onvermijdelijk voor een betaalbaarder of geschikter vervoersmiddel te staan, waarna de medewerkers en/of verkopers hun werk moeten doen. Is het niet om meteen een bestelbon te ondertekenen, dan wel om contactgegevens te krijgen zodat een lokale verdeler een kans krijgt.

Een uitzondering op de regel is Maserati, waar de verkoop een pak selectiever gebeurt. Zonder uitnodiging kom je er niet in, met andere woorden, behalve mischien als je de portier van dienst kan overtuigen van je stevig gevulde bankrekening.

Alpinisten en vreemde ballonnen

Voor het Autosalon worden er een 100-tal spots speciaal door alpinisten opgehangen, waarvan de meeste in Paleis 5. Kostprijs voor de montage? Tussen 500 en 1.000 euro per bevestiging… En da’s niet de enige anekdote met betrekking op de hogere luchtlagen van de hallen. Brussels Expo kampt namelijk al jaren met een (groot) duivenprobleem. Als de poorten openen om de nieuwe wagens onder de spots te rijden, wat trouwens maar een dag voor de persvoorstelling gebeurt, vliegen de nieuwsgierigen binnen met soms ongewenste boodschappen uit de lucht als gevolg. Ze neerschieten, is natuurlijk geen humane optie en dus moest een andere manier worden gezocht om de gevleugelde ratten zo goed als mogelijk buiten te houden. Geloof het of niet, maar een ballon met ogen en onderaan een sliert schijnt te helpen.

En ook…

De tijd waarin het Autosalon een doorlopende catwalk voor honderden kortgerokte modellen was, ligt achter ons. De tijdsgeest, zou je kunnen zeggen, al is nog een reden waarom de hostessen op het salon tegenwoordig liever een broek dragen. Herlees nu even de titel van dit artikel, weet dat de man indertijd kordaat aan de deur werd gezet, en ook dat de veiligheidsmaatregelen en toezichthouders elk jaar opnieuw zeer scherp staan, zowel overdag als ‘s nachts en tot in de kleinste krochten van de gebouwen. Het aantal security-agenten tijdens het salon? Maal vier, plus twintig. Meer zeggen we niet…