Autosalon

Hebben autosalons nog een toekomst?

Autosalons worden al enige tijd geconfronteerd met moeilijkheden. Een situatie die nog verergerd werd door de annulaties te wijten aan de coronacrisis, zoals het salon van Brussel in 2022. Maar welke toekomst hebben deze evenementen nog? Zullen autosalons de crisis en de transitie naar de elektrische auto overleven?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 01/12/2021 | Leestijd: 2 min

Hebben autosalons eigenlijk nog een toekomst? Die vraag is niet echt nieuw, want ze wordt al enkele jaren gesteld. Door de transitie naar de elektrische auto en de opkomst van nieuwe, zachte mobiliteitsvormen kampen de traditionele autosalons met een imagoprobleem, maar ook met een verlies van bezoekers dat hun rentabiliteit onder druk zet.

Grote evenementen wereldwijd werden al hard getroffen. Dat is het geval voor het salon van Genève, dat nu al drie jaar op rij geannuleerd werd en nadenkt over een nieuw format. Het historische autosalon van Frankfurt in Duitsland verhuisde naar München (de trots van BMW, Porsche of Audi) om zich meer te richten op technologie en mobiliteit in het algemeen. Dat geldt ook voor de Mondial de l’Automobile in Parijs, dat meer een festival met auto’s en meerdere evenementen geworden is. Het is duidelijk zichtbaar: autosalons zijn in volle verandering. Soms door de transitie die de mobiliteitssector doormaakt, maar ook door de concurrentie van andere evenementen zoals de CES in Las Vegas die gericht is op nieuwe technologie en elektronica, die je steeds vaker terugvindt in onze auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

Constructeurs volgen niet meer

Dat de salons in hun traditionele vorm achteruitgaan, komt ook omdat constructeurs er steeds meer voor terugdeinzen. Volvo heeft bijvoorbeeld al enkele jaren geleden besloten om niet meer deel te nemen aan autosalons omdat de kosten te hoog opliepen.

Jaguar Salon de l'auto

Deelnemen aan autosalons is inderdaad duur en momenteel moeten de kosten beperkt worden. Dat automerken niet deelnemen of zich terugtrekken, wordt momenteel nog versterkt door de gezondheidssituatie die het aantal potentiële bezoekers beperkt, maar ook door het tekort aan halfgeleiders dat verliezen veroorzaakt. En wat te denken van de journalisten die berichten over deze salons en steeds meer moeite ondervinden om zich te verplaatsen? Binnen deze context kun je nog moeilijk optimistisch blijven.

Nieuwe, digitale gewoontes

Voor deze crisis waren ze al in opmars, maar de jongste maanden worden digitale oplossingen nog sneller gebruikt. Met digitale oplossingen willen merken zich directer en persoonlijker richten tot de kopers en hen informeren via digitale platformen over waar je koopjes vindt, gemakkelijk kunt vergelijken enzovoort. Het is logisch dat dit een (veel) prominentere plaats inneemt, want in een krimpende Europese automarkt moet je alles in het werk stellen om vissen (lees: kopers) aan de haak te slaan.

Ook de sterke prijsstijging van auto’s is niet vreemd aan deze situatie, zeker voor particuliere kopers. In tien jaar tijd is de gemiddelde prijs van een auto met meer dan 10 procent gestegen, bleek uit een onderzoek van het Prijzenobservatorium van de FOD Economie in 2017. Intussen is die trend zeker niet omgekeerd.

En in Brussel?

Salon de l'auto bruxelles 2022

Het autosalon van Brussel was een geval apart in het autolandschap. Het Brusselse salon had nooit een gebrek aan exposanten of bezoekers. Daar is een verklaring voor: het is in de eerste plaats een ‘verkoopsalon’ en de merken realiseren in de salonperiode zo’n 30 procent van hun jaaromzet. Om maar te zeggen dat het erg belangrijk is om daar aanwezig te zijn.

Toch is ook hier het tij gekeerd. Dat is de schuld van het coronavirus. De editie van 2021 – en nu ook die van 2022 – moest geannuleerd worden door een opstoot van het coronavirus. FEBIAC, de organisator van het salon, kondigde aan dat het salon verplaatst wordt naar de dealers. Kortom, elk merk zal zijn event houden in het eigen netwerk. Dat was eigenlijk al enkele jaren het geval aangezien er al niet meer verkocht werd op het salon zelf, maar alleen bij de dealers van elk merk. We vragen ons dan ook af wat er met het Brusselse salon zal gebeuren, want door de ontwikkeling van digitale oplossingen krijgen we ook nieuwe levensgewoontes. En als die nieuwe methode werkt voor de merken, is het niet zeker dat zij een stap terug willen zetten en weer grote budgetten willen besteden aan salons.

Hoe dan ook zijn autosalons (ook dat van Brussel) genoodzaakt om te evolueren naar meer diversificatie. Denk maar aan de fiets of elektrische scooters waar constructeurs en toeleveranciers geleidelijk aan meer op inzetten. Ook de technologische vooruitgang speelt een rol, bijvoorbeeld in digitale tools voor planning, aftersales of diverse mobiliteitsdiensten. Kortom, de salons moeten een essentiële transformatie ondergaan om hun toekomst veilig te stellen.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie