Autosport

De F1 van de toekomst rijdt op milieuvriendelijke brandstof

Met de Europese ban op nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor (in 2035) zien F1-liefhebbers de toekomst van hun favoriete motorsportdiscipline somber in. Velen menen immers dat de Formule 1 binnen afzienbare termijn ten dode is opgeschreven. Maar is dat ook zo?

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 5 okt. 2021 | Leestijd: 3 min

Tegenwoordig en tot 2025 bestaat de F1-grid over hybride éénzitters met een (piepkleine) V6-motor als benzinekrachtbron. De vraag is voor welk type aandrijving er voor de jaren nadien gekozen zal worden: nog steeds hybride, een motor op waterstof of 100% elektrisch (zoals de Formule E)?

Het antwoord moet volgens de FIA elders worden gezocht, namelijk in een synthetische, milieuvriendelijke brandstof die men momenteel aan het ontwikkelen is.

Advertentie – lees hieronder verder

Voor alle auto’s

gas

Van synthetische brandstoffen, met eFuel als bekendste voorbeeld, weten we dat ze amper CO2 uitstoten en ze een heel pak milieuvriendelijker zijn dan benzine en diesel. Dat zulke goedjes duur zullen worden, staat in de sterren geschreven maar voor een elitesport als de Formule 1 zouden centen geen argument mogen zijn om zich er niet op toe te spitsen.

Daarnaast zien we ook voor (rijke) particulieren een toekomst voor bijvoorbeeld eFuel, al is het maar om met hun oude Porsche te kunnen blijven rijden zonder deze om te moeten bouwen naar een EV.

Dat de Formule 1 net als het bovenvernoemde sportwagenmerk aan een synthetische brandstof werkt, heeft volgens de organisatie trouwens niet alleen met de racerij te maken. Volgens de FIA zal ‘hun’ duurzame benzinevervanger voor F1-bolides dienen, maar ook gewoon op de markt worden gebracht voor Jan-en-alleman die het kan en wil betalen.

Wat is het?

Net zoals de hierboven aangehaalde eFuel zal de synthetische F1-brandstof geen aanpassingen van bestaande wagens vereisen. De ingrediënten zijn biomassa, opgevangen koolstof en afval en de uitstoot zou 65% lager liggen dan die van benzine, terwijl de energiedichtheid gelijk is.

Hét grote streefdoel is om de Formule 1 in 2030 helemaal CO2-neutraal te maken. Lukt dat niet, dan betwijfelen we inderdaad of het circus zal mogen blijven doorgaan.

Weet trouwens dat de F1 in 2022 overstapt naar E10, de vervanger van Euro 95-benzine die voor 10% uit ethanol bestaat. Alweer een stap naar een groenere toekomst…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon