We duiken even terug in de tijd, meer bepaald naar 7 december 2021. Op die dinsdag kwam de EU-raad tot een overeenstemming over nieuwe regels voor BTW-tarieven. Lidstaten kunnen er sindsdien eigenhandig voor zorgen dat de reparatie en de verhuur, maar ook de aankoop van een fiets (gewoon en elektrisch) goedkoper worden voor de consument middels een belastingverlaging.
Hoopvol nieuws, dachten we toen, want het is algemeen geweten dat de Belgische overheid zoveel mogelijk onderdanen op de fiets wil krijgen om op die manier het gebruik van de wagen (en dus ook het aantal files) te verminderen.
Voor gewone trapfietsen kon de BTW in principe naar 0, voor e-bikes naar 15% omdat ze in een andere categorie vallen vanwege hun elektriciteitsverbruik. Jammer maar helaas heeft de politiek er anders over beslist en blijft alles bij het oude.
In het buitenland kopen?
Advertentie – lees hieronder verder
In Nederland heeft dat weinig nut aangezien de kans zeer klein is dat onze noorderburen de BTW-verlaging zullen toekennen. Daar is fietsen nog meer ingeburgerd dan hier en is zo’n financiële stimulans dus niet meteen nodig.
Daarentegen is men in Duitsland naar het schijnt wél van plan om de aankoop van (elektrische) fietsen interessanter te maken, maar dan alleen voor inwoners van het land. Zij zouden de belasting over de toegevoegde waarde kunnen recupereren na de aanschaf, maar wij Belgen dus niet.
Nog maar even met de auto rijden dan maar?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be