Ook Vlaanderen wil pick-ups zwaarder belasten

Ook Vlaanderen wil komaf maken met de fiscale gunstregeling voor pick-ups. Daardoor zal rijden met een pick-up vanaf 2023 veel duurder worden voor particulieren. Net zoals dat reeds in Wallonië het geval is sinds begin 2022.

Gepubliceerd op 8 december 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Ook Vlaanderen wil pick-ups zwaarder belasten

Een pick-up valt in Vlaanderen nog steeds onder de gunstige regeling van de verkeersbelasting voor lichte vrachtvoertuigen. Ook voor particulieren. Dat betekent dat je geen BIV moet betalen en slechts een gering bedrag aan jaarlijkse verkeersbelasting (ca. 150 euro). De politiek is echter van mening dat dit achterpoortje dringend gesloten moet worden om “oneigenlijk gebruik van deze zware, gevaarlijke en vervuilende voertuigen te ontmoedigen” of op zijn minst niet te stimuleren.

Daarvoor bestonden al geruime tijd plannen. Wallonië voerde reeds een nieuw fiscaal kader in waarbij een pick-up wordt belast als een gewone personenwagen vanaf 1 januari 2022. En nu zouden eveneens de nodige regelingen getroffen worden om deze hervorming ook in Vlaanderen snel in te voeren. Het Vlaamse parlement wil volgende week een nieuw decreet over een aanpassing van de verkeersbelasting op pick-ups aannemen tijdens de plenaire vergadering van 14 december. Dat zou dus ook het definitieve einde betekenen van de BIV-vrijstelling en de erg lage verkeersbelasting voor pick-ups voor particulieren vanaf 1 januari 2023.

VW-Amarok

Veel duurder

En dat gaat heel wat schelen. Niet alleen voor de consument die veel meer taksen zal moeten betalen. Maar ook voor de Vlaamse overheid die hiermee heel wat extra inkomsten verwerft. De Vlaamse regering gaat ervan uit dat voor pick-ups de gemiddelde BIV ongeveer 7.000 à 8.000 euro per voertuig zal bedragen en dat de jaarlijkse verkeersbelasting zal stijgen van gemiddeld 150 euro naar zo’n 800 euro.

Advertentie – lees hieronder verder

Een rekenvoorbeeld maakt deze veranderingen nog duidelijker. De Volkswagen Amarok met een 3 liter dieselmotor en een CO2-uitstoot van 266 g/km betaalde tot hiertoe geen BIV en slechts 170,94 euro aan verkeersbelasting. In het nieuwe regime stijgt de BIV tot 12.594,09 euro en loopt de jaarlijkse verkeersbelasting op tot 1.398,22 euro!

Voor professioneel gebruik, waarbij de wagen wordt ingeschreven via een bedrijf, verandert er niets en blijft de gunstige oude regeling voor lichte vrachtvoertuigen op pick-ups ook na 1 januari 2023 nog steeds geldig.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.