Bij de dealers is het momenteel zeer hectisch. Zowel voor de verkopers, maar ook voor de professionele gebruikers die zich haasten om op valreep nog een plug-in hybride op de kop te tikken, die de komende 4 of 5 jaar (de periode van aftrekbaarheid van een auto) nog steeds 100% aftrekbaar zal zijn. Want vanaf 1 juli 2023 veranderen de fiscale regels richting de deadline van 2026, wanneer nog enkel 100% elektrische auto’s aftrekbaar zullen zijn.
Een vraag rijst echter: gelden deze regels ook voor wie kiest voor een tweedehandswagen? Het antwoord is ja! In feite zijn de principes van aftrekbaarheid van toepassing ongeacht de beschouwde auto, of deze nu nieuw, op voorraad, in lease of gebruikt is. Als je dus voor 1 juli 2023 een bestelbon ondertekent, betekent dit dat ook dit voertuig in aanmerking komt voor 100% aftrek. Mits het uiteraard voldoet aan de voorwaarden die echte hybrides onderscheiden van fake hybrides. Dus dat ze minder dan 50 g/km CO2 uitstoten en een gewicht/accuverhouding van minimaal 0,5 kWh/100 km bereiken.
Beperking aftrekbaarheid
De deadline is gesteld op 1 juli 2023. Of beter gezegd bij de sluitingstijd van de garages op 30 juni ‘s avonds (vrijdag). Bij een latere bestelling past de Staat de nieuwe regels toe, waarmee de aftrekbaarheid in de loop der jaren afneemt.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet blijft de 100% aftrekbaarheid (met uitzondering van benzinekosten die sinds 1 januari 2023 gemaximeerd zijn op 50%) geldig voor de jaren 2023 en 2024 (ook voor laden). Daarna daalt ze naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028. Het is daarom beter om vooruit te plannen, omdat dit anders een ferme financiële opdoffer kan zijn.
De CO2-bijdrage zal exploderen
Naast de aftrekbaarheid is er nog een andere belasting voor de plug-in hybrides: de CO2-bijdrage of de solidariteitsbijdrage die een belasting is die de werkgever betaalt voor elke bedrijfswagen in zijn wagenpark. Sterker nog, ze zal geleidelijk toenemen. Nogmaals, als de auto voor 1 juli 2023 is besteld, verandert er niets. Maar voor een PHEV-auto die tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 is besteld, wordt het bedrag vermenigvuldigd met 2,25. En dat is nog niet alles.
Vanaf 2025 wordt het vermenigvuldigd met 2,75 en vanaf 2026 wordt diezelfde CO2-bijdrage vermenigvuldigd met 4. Is dat alles? Nog niet: vanaf 2027 stijgt deze factor net als in 2028 naar 5,5 keer het huidige bedrag. Om een voorbeeld te geven: een CO2-bijdrage van 50 euro in 2023 zal dus geleidelijk oplopen tot 275 euro per maand in 2026! Dit is niet te verwaarlozen.
VAA van tweedehandswagens
Als het kopen van een gebruikte hybride voor 1 juli 2023 interessant is voor zowel de aftrekbaarheid als de CO2-bijdrage, is het ook interessant om te kijken naar het VAA of het Voordeel Alle Aard dat lager is voor een tweedehandswagen.
Aangezien de datum van de eerste registratie telt (en niet de tweede of zoveelste tweedehands inschrijving), is het bedrag van de beschouwde cataloguswaarde medebepalend voor het lagere VAA. Dit wordt inderdaad in het tweede jaar met 6% verlaagd en dat zet zich daarna voort met een bodem van 30%. Zo daalt de coëfficiënt van 1 die in aanmerking wordt genomen voor de eerste 12 maanden tot 0,94 tussen 13 en 24 maanden, vervolgens tot 0,88 tussen 25 en 36 maanden, vervolgens 0,82 tussen 37 en 48 maanden, tot 0,76 tussen 49 en 60 maanden en ten slotte tot 0,70 na 60 maanden.
Zoals we kunnen zien, is de aankoop van een gebruikte plug-in hybride voor 1 juli 2023 zeker te overwegen. Maak de berekening voor jouw situatie en wacht dus niet te lang om te beslissen!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be