Verdoken kosten kunnen EV-premie kosten

Veel merken lieten de prijzen van hun elektrische auto’s zakken tot net onder 40.000 euro om van de Vlaamse premie van 5.000 euro te kunnen genieten. Maar vaak worden er nog extra kosten aangerekend waardoor men in een grijze zone dreigt belanden zodat de klant de steun kan mislopen.

Gepubliceerd op 13 januari 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Verdoken kosten kunnen EV-premie kosten

Het was heuglijk die aankondiging van de Vlaamse overheid dat de privérijders in 2024 kunnen genieten van een premie tot 5.000 euro bij de aankoop van een elektrische auto. Er is wel een voorwaarde aan verbonden: een nieuw voertuig mag niet meer dan 40.000 euro kosten, inclusief btw, opties en kortingen, maar exclusief een mogelijke overnamekorting. Er is in 2024 een pot van 20 miljoen euro voorzien, zodat in principe 4.000 Vlamingen van deze steun kunnen profiteren.

Nu zagen we dat er recent heel wat merken begonnen met het braderen van de prijzen van de elektrische modellen die boven deze prijslimiet zaten. Op zich is dat een mooi initiatief, maar in de praktijk lopen verscheidene merken de kantjes eraf en wagen ze zich ogenschijnlijk in een grijze zone van de regelgeving voor de toekenning van de premie.

mg4-transport-1

Nog afleverkosten

Dat blijkt uit een onderzoek van HLN.be dat aan het licht brengt dat er naast het eigenlijke factuurbedrag voor de elektrische auto veelal nog extra kosten worden aangerekend, die vaak als ‘afleverkosten’ worden omschreven. Daardoor stijgt het totale bedrag dat de consument voor zijn elektrische auto betaalt echter boven de toegelaten 40.000 euro. De merken in kwestie zien er (voorlopig) geen graten in en voeren als excuus bijvoorbeeld aan dat deze ‘afleverkosten’ apart gefactureerd kunnen worden.

Advertentie – lees hieronder verder

Dat is een visie, maar de vraag is of de overheid die zal volgen. Als dat niet zo zou zijn, dan kan de consument zijn premie van 5.000 euro alsnog mislopen en eventueel een boete of een vervolging voor fraude krijgen. De boodschap is dus steeds goed in detail de verkoopovereenkomst van de elektrische auto die je wil aanschaffen te onderzoeken en na te gaan of er naast de eigenlijke catalogusprijs geen extra kosten werden aangerekend waardoor de prijs boven de limiet van 40.000 euro uitstijgt.

Noteer ook dat de aanvraag voor de premie voor een elektrische auto niet op 1 januari 2024, maar pas ten vroegste in februari 2024 van start zal gaan. De Vlaamse overheid wacht namelijk nog steeds op een advies van de Raad van State vooraleer de procedure kan beginnen en de stormloop op de premies kan losbarsten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Wel of geen nieuwe rijtaks voor elektrische auto’s?

Voorlopig niet dus. De invoering van een verkeersbelasting voor auto’s op elektriciteit loopt in Vlaanderen flinke vertraging op door onderhandelingen en gebrek aan een akkoord met andere gewesten. Nog snel een elektrische auto kopen? Of loop je toch nog risico?

13 december 2024 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.755 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.